I Trøndelag pågår arbeidene med elektrifisering for fullt. Innen utgangen av året skal kontaktledningen være strukket til Stjørdal, og i desember neste år kan det kjøres elektrisk over grensen. 120 kilometer jernbane er da elektrifisert. Det åpner nye muligheter.
For 41 år siden ble sporanlegget på den da nye Oslo Sentralstasjon fullført. Denne sommeren fullføres den største utvidelsen av anlegget siden stasjonen ble åpnet. I sommer kobles fem nye spor fra Follobanen og Østfoldbanen sammen på Oslo S.
Jernbanedirektoratet og Bane NOR vil prioritere tiltak som gir eit meir påliteleg togtilbod og styrkjer bidraget jernbanen har til Noregs klima- og miljømål i kommande Nasjonale transportplan som skal gjelda for 2025 – 2036. For å få til dette må vedlikehald og fornying av eksisterande banar givast prioritet, meiner fagfolka i Bane NOR og Jernbanedirektoratet.
-Det er hverdagsleveransene vi blir målt på, slår Henning Bråtebæk (55) fast. Siden mars har han hatt det øverste ansvaret for Bane NOR. Dermed har han også det øverste ansvaret for at jernbanens infrastruktur fungerer. Det gjør den som kjent ikke alltid. -Vi øker innsatsen der skoen trykker mest, sier den nye Bane NOR-sjefen.
Endeleg kan VY tog vest på Bergensbanen sjå fram mot eit normalår for drifta på den fremste turistbanen vår. -Trafikken aukar fint og toga fyller seg opp, smiler ein strålande fornøgd direktør Yvonne Torgersen Hetlevik i Vy Tog Vest. Både nordmenn, og ikkje minst utanlandske turistar strøymer no til toga på både Bergensbanen og Flåmsbana slik dei gjorde før pandemien.
Kongehuset har en lang tradisjon med å bruke tog på mange av sine reiser i Norge. Slike reiser skjer både i ordinære tog og med eget tog der kongevogna fra 1994 benyttes.
Turen i regi av Norsk jernbanemuseum med to legendariske Di3-lokomotiv og «stålvognstoget» nådde aldri Bodø. Men ekstremværet i januar stanset ikke et sterkt ønske blant charter-deltakerne om reprise.
Flytoget har teke over fem av dei åtte nye flytoga, og skal overta dei siste i løpet av våren. Det første er allereie sett i drift og blir brukt til opplæring av alle operativt tilsette. Etter påske kjem fleire nye tog i drift.
Etter fleire år med sterk vekst i godstrafikken på bane, framleis det med vekst òg i 2022. Mest auka trafikken på Nordlandsbanen, men også Dovrebanen og Østfoldbanen hadde ein betydeleg trafikkauke, viser tal frå Bane NOR.
Etter at Green Cargo la ned godstrafikken sin innenlands i Norge, er det Onrail som har tatt over det meste av deres tidligere ruter. Det har betydd mye arbeid på kort tid.
Medan tysk dagspresse melder at Noreg kjøper Europas mest moderne fjerntog frå Sveits, signerte Øystein Risan i Norske Tog kontrakt med togprodusenten Stadler om fjerntog til Bergensbanen.