– Mange av vennene mine er misunnelig fordi jeg virkelig har funnet noe jeg brenner for, sier lokførerkandidat Sara Straume (26). Hun håper å få lov til å kjøre tog med topphastighet på 240 km/t …
Larvik havn satser på jernbane med ny terminal som skal stå ferdig tidlig neste år. – Vi vet at markedet er der, sier havnedirektøren og markedssjefen. De er overbevist om at havn og bane hører sammen i framtidas gods-Norge.
Han har mange spor og tidvis mye å holde styr på. Nå har også folk som jobber med undersøkelsene for Ringeriksbanen, begynt å dukke opp på stasjonen. Møt trafikkstyrer Rune Martinsen på Hønefoss stasjon.
Fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16 planlegges på rekordtid. Ambisjonen er å halvere planleggingstida i forhold til tidligere praksis. Statlig plan, parallelle prosesser og 3D-verktøy gjør at rosjektet ligger foran skjema.
Kommunene på Ringerike tar statens utfordring på strak arm og vil gjøre Hønefoss til en moderne by. Med ny jernbane og veg vil de utvikle et knutepunkt og en bystruktur som tar nasjonale målsettinger på alvor. Det betyr store endringer.
Når reisetiden til Oslo halveres, dobles befolkningen i Ski. – Vi har vunnet i lotto, fastslår ordfører Tuva Moflag. Men inntil gevinsten innkasseres, verker voksesmertene.
320 milliarder kroner settes av til jernbane i Nasjonal transportplan for 2018-2029. – Dette er en historisk satsing på jernbane og kollektivtransport, sa statsminister Erna Solberg da hovedtrekkene i planen ble lagt fram på Oslo S.
Straks etter påske starter sporbyggingen på den 22 kilometer lange nye banen fra Farriseidet i Larvik til Porsgrunn. Det er fortsatt stor aktivitet på prosjektet, selv om tunnel- og runnentreprisene ble avsluttet høsten 2016.
I Kragerø har utredningen av Grenlandsbanen blitt tatt imot med åpne armer. Ifølge de siste politiske signalene vil den kunne stå klar i 2035 …
Vi i Jernbanedirektoratet ruster oss for en betydelig satsing på jernbane og annen kollektivtransport – i nært samarbeid med en rekke sentrale aktører.