Jernbanedirektoratet setter i gang et arbeid for å styrke godstrafikken på Raumabanen.
For å kunne ta ut effekter og gevinster som følge av jernbanereformen, er Bane NOR avhengig av større forutsigbarhet. – Fireårige avtaler for drift og vedlikehold er helt avgjørende, sier Bane NOR-sjef Gorm Frimannslund.
I forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) for 2018-2029 legges det opp til en stor jernbanesatsing. Det gleder vi oss over. Prioriteringen av drift og vedlikehold er likevel lavere enn det fagetatene anbefalte som et minimum.
Per Arne Fredriksen holder styr på 30 avtaler til en samlet verdi på 55 milliarder kroner. Avtalene er inngått mellom Jernbanedirektoratet og statsforetaket Bane NOR.
Drammenbanen var den første banen mellom to store byer i Norge, og det nye togtilbudet ble raskt en stor suksess. Kort tid etter åpningen i 1872 hadde den langt flere passasjerer enn noen annen togstrekning i landet.
Den internasjonale godstrafikken har levd en litt tilbaketrukket tilværelse. Det må det bli en slutt på. I desember gikk første tog på den nye godskorridoren fra Norge til Italia – og flere internasjonale tog vil det forhåpentligvis bli i årene fremover.
Denne våren blir det byggestart for første del av Englands andre høyhastighetsbane, High-speed 2. Den nye banen skal binde sammen London med Birmingham, Leeds og Manchester.
SJ planlegger å kjøpe nye tog og en omfattende modernisering av sine eldre tog for til sammen ni milliarder kroner. 30 nye tog for fjerntrafikk i hele Skandinavia skal anskaffes.
Jernbanedirektoratets ledelse reiser nå landet skinnelangs for å fortelle hva de driver med, knytte kontakter og orientere om den kommende togkonkurransen.
En tidligere griserøkter og gatesanger har fått ansvaret for konkurransen om persontogtrafikken. Kan dette gå bra, da?
Norsk Jernbaneskole har nesten tredoblet antall kursdeltakere i løpet av fem år. Foruten lokførere og togledere har skolen de siste 10 årene utdannet 500 fagarbeidere fordelt på ulike fag.