Drammenbanen var den første banen mellom to store byer i Norge, og det nye togtilbudet ble raskt en stor suksess. Kort tid etter åpningen i 1872 hadde den langt flere passasjerer enn noen annen togstrekning i landet.
Den internasjonale godstrafikken har levd en litt tilbaketrukket tilværelse. Det må det bli en slutt på. I desember gikk første tog på den nye godskorridoren fra Norge til Italia – og flere internasjonale tog vil det forhåpentligvis bli i årene fremover.
Denne våren blir det byggestart for første del av Englands andre høyhastighetsbane, High-speed 2. Den nye banen skal binde sammen London med Birmingham, Leeds og Manchester.
SJ planlegger å kjøpe nye tog og en omfattende modernisering av sine eldre tog for til sammen ni milliarder kroner. 30 nye tog for fjerntrafikk i hele Skandinavia skal anskaffes.
Larvik havn satser på jernbane med ny terminal som skal stå ferdig tidlig neste år. – Vi vet at markedet er der, sier havnedirektøren og markedssjefen. De er overbevist om at havn og bane hører sammen i framtidas gods-Norge.
Han har mange spor og tidvis mye å holde styr på. Nå har også folk som jobber med undersøkelsene for Ringeriksbanen, begynt å dukke opp på stasjonen. Møt trafikkstyrer Rune Martinsen på Hønefoss stasjon.
Fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16 planlegges på rekordtid. Ambisjonen er å halvere planleggingstida i forhold til tidligere praksis. Statlig plan, parallelle prosesser og 3D-verktøy gjør at rosjektet ligger foran skjema.
Kommunene på Ringerike tar statens utfordring på strak arm og vil gjøre Hønefoss til en moderne by. Med ny jernbane og veg vil de utvikle et knutepunkt og en bystruktur som tar nasjonale målsettinger på alvor. Det betyr store endringer.
Når reisetiden til Oslo halveres, dobles befolkningen i Ski. – Vi har vunnet i lotto, fastslår ordfører Tuva Moflag. Men inntil gevinsten innkasseres, verker voksesmertene.
320 milliarder kroner settes av til jernbane i Nasjonal transportplan for 2018-2029. – Dette er en historisk satsing på jernbane og kollektivtransport, sa statsminister Erna Solberg da hovedtrekkene i planen ble lagt fram på Oslo S.
I Kragerø har utredningen av Grenlandsbanen blitt tatt imot med åpne armer. Ifølge de siste politiske signalene vil den kunne stå klar i 2035 …