Ny jernbanetunnel gjennom Oslo kan bygges uten å ødelegge hverken togtrafikken eller bebyggelsen i anleggsfasen. Men oppgaven blir krevende …
Bane NOR går kritisk gjennom 70 små og store prosjekter, og for enkelte av dem blir kostnaden halvert. Nye arbeidsmetoder gjør dessuten at fornyelsesjobber kan gjøres unna på halve tida.
InterCity-prosjektene for Østlandet går nå kritisk gjennom sine planer, og Fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16 tenker nytt helt fra bunnen av. Målet er bane og vei til riktig standard og til lavest mulig kostnad.
Fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16 tenker nytt helt fra bunnen av. Bane og vei med riktig standard til lavest mulig kostnad er målet. Svært mye handler nå om å redusere risikoen i prosjektet mest mulig.
Jernbanedirektoratet har bedt statsselskapet Norske Tog om å innhente tilbud på toetasjes tog med mål om å bedre situasjonen med overfylte tog på Østfoldbanen.
Med tett oppunder en million passasjerer befester Flåmsbana seg som en av Norges viktigste turistattraksjoner. – I år har vi lyktes godt med å spre trafikken bedre på avgangene våre, sier Sivert Bakk i Flåm Utvikling AS.
Togselskapet som vinner konkurransen om å trafikkere Sørlandsbanen, vil bli belønnet med bonuser hvis kundene blir fornøyde. Anbudsvinneren vil også bli målt på evnen til å samarbeide godt med de ansatte og med lokale trafikkselskaper.
Som første byregion integrerer Rogaland lokaltogene fullstendig i kollektivtrafikken. Løsningen kommer opp som følge av konkurranseutsetting av togtrafikken, og snart kommer flere regioner etter.
Bane NOR skal utvikle seg til en mer industriell og kommersiell aktør. Det betyr større prosjekter, enklere traseer, nye tunnelmetoder og smartere bruer.
– Ingen må tro at jernbanereformen er i mål, sier Elisabeth Enger, som etterlyser flere fullmakter og mindre detaljerte statsbudsjett.
Regulariteten på jernbanen er langt fra tilfredsstillende. Et krafttak må til, og hele bransjen må bidra.
– Det er det sanselige ved tog som gjør at man blir hekta, sier den nye museumsdirektøren. Og på pulten ligger det allerede nok av utfordringer å ta tak i.