Bane NOR gjennomfører noen av Norges mest spennende digitaliseringsprosjekter.
Skeptikere og teknologivegrere anbefales en tur med lokfører Morten Eriksen og ERTMS-toget på Østre linje. Barnesykdommene er kurert og fremtidstoget fra Oslo S tur retur indre Østfold ankommer samtlige stoppesteder i rute.
Norsk jernbane skal bli en av de fremste i verden på digitalisering. I løpet av våren har Bane NOR tildelt tre teknologikontrakter på til sammen 10 milliarder kroner.
Posten og Bring sender 80 prosent av godset mellom de store norske byene med tog. Leder for linjetrafikken, Inge Seljeset, mener konkurransen mellom togselskapene har vært avgjørende for å kunne opprettholde den høye andelen på jernbane.
Hver natt ruller fem lange kombitog inn på Ofotbanen og Nordlandsbanen. Det meste av vareforsyningen nordover går på skinner. Sørover sendes stadig mer sjømat fra en næring i kraftig vekst. Nå utredes Nord-Norgebanen igjen, og engasjementet i landsdelen er stort.
– Vi må huske på hvem vi er til for, sier påtroppende jernbanedirektør Kirsti Slotsvik. Hun vil jobbe for at alle aktører går mest mulig i takt og ser store muligheter i bruk av ny teknologi.
Snart sier folk «Look to Holmestrand», sa Alf Johan Svele til Jernbanemagasinet i 2012. Nå som en ny togstasjon med integrert fjellheis står klar, slår ordføreren fast at han var sannspådd.
Bane NOR legger et løp for å spare inn minst 13 milliarder kroner på sine utbyggingsprosjekter. Lederne for det nye jernbaneprosjektet i Vestfold er godt i gang med å vise vei inn i en ny tid.
Fra 2024 vil Moss ligge en halv time unna Oslo – med tog. I gangavstand til den nye stasjonen åpnes det for å bygge 5000 nye boliger, og interessen blant eiendomsinvestorene tar nå helt av.
Bjørg Ruud frontet kampen mot å legge Gardermobanen gjennom Lillestrøm. 24 år etter medgir hun at resultatet ikke ble så verst likevel. – Det viser at det også kan finnes gode løsninger i og ved eksisterende traseer, sier Ove Skovdahl i Jernbanedirektoratet.
Hva får du om du mikser 19 kilometer med stålrør og 22 000 kvadratmeter støttemur, fyller 535 000 kubikkmeter med stein og legger ut 24 kilometer med spor? Et sammenhengende dobbeltspor gjennom Eidsvoll.