Han har båret dresinen over snøskavlene og spadd frem fastkjørte tog til klærne var som isflak. For Kjell Erik Giljarhus har Bergensbanen og Finse, 1222 meter over havet, vært livet i alle år.
Ord som «fremtidsrettet» og «moderne» er fyndord som egner seg godt på powerpoints og i munnen på ambisiøse direktører. Men har vi egentlig definert hva disse ordene betyr for jernbanen?
Dovrebanen: Bortimot ukentlig pendler sosialantropolog Tone Sommerfelt mellom leiligheten på Kampen i Oslo og forskerjobben på NTNU i Trondheim. Å fly? Det kunne ikke falle henne inn.
Raumabanen: Da de reisendes bibel Lonely Planet for noen år siden kåret Europas vakreste togreise, gikk Raumabanen helt til topps foran den langt mer trafikkerte turistmagneten Flåmsbana.
Det er stor optimisme i Sør-Varanger og Finnmark etter at finske myndigheter går videre med jernbanealternativet Rovaniemi – Kirkenes.
Hva må til for å få like god mobil-dekning på toget som i bilen? En ny rapport viser at prisen for god mobil- og nettforbindelse rundt og mellom de fire største byene i Norge er tre milliarder kroner.
Ved å utnytte ny teknologi kan Bane NOR spare store beløp og bedre sikkerheten på norsk jernbane. Sivilingeniør-studentene Håkon, Kristoffer og Mathias høstet jubel da de presenterte sine kreative løsninger på NTNU nylig.
Nordlandsbanen: – Nei, f…, der har vi ei simle! utbryter lokfører Arve Foss, drar på bremsen og tuter hektisk. Vi har akkurat rundet en kurve, farten nærmer seg 100 km/t og i sporet 50 meter foran oss står en simle urørlig.
Norsk Jernbaneskole bruker ikke bare avanserte simulatorer i lokførerutdanningen. Nylig ble VR-briller tatt i bruk for å trene skifting.
I Mo i Rana har skarpe konkurrenter lyktes med smart samarbeid. Resultatet er mer gods på bane. Det sparer vegnettet for flere tusen vogntog i året.
Bonus for god oppstart, passasjervekst og økt kundetilfredshet er virkemidler som skal gi et bedre togtilbud gjennom konkurranse.