– Jeg har lang jernbaneerfaring. Det håper jeg de ansatte setter pris på, sier Henning Bråtebæk, som nå forlater Avinor og blir adm. dir. i Spordrift AS. Han er imidlertid forberedt på nye tider i jernbanen.
– Nye tanker åpner nye muligheter for jernbanen, sier Hans Henrik Kristensen. Han leder konkurranseutsettingen av togtrafikken i Norge.
Strakstiltak eller avvikling. Blodrøde regnskapstall gjør at godsselskapenes stiller flere krav til myndighetene.
Med prosjektsjef Hanne Stormo i spissen har Bane NOR endret rekkefølgen på når jernbanen skal bygges ut gjennom Drammen. Men i 2020 blir det fullt trøkk.
Gunnar Alexandersson har ledet utredninger om svensk jernbanes framtid, og har blant annet sett på den norske organiseringen i arbeidet. – Den virker meget gjennomtenkt, sier han.
Dag Skjølaas i Norges Skogeierforbund gir jernbanen æren for at det ikke er lagt ned sagbruk i Norge de siste årene. Men det er fortsatt én utfordring igjen som gjør det trøblete å få tømmertogene frem i riktig tid.
Tunge er de, og tyngre skal de bli, togene på Ofotbanen. Det betyr økt lønnsomhet.
Jernbanereformen har virket i to år. Hva er erfaringene? Det er ett av temaene som skal belyses på Norges største jernbanekonferanse.
Go-Ahead skal benytte markedsnavnet «Sørtoget» når selskapet overtar trafikken på Sørlandsbanen i desember 2019. Med det følger selskapet en historisk tradisjon.
Den splitter nye Madaraki-ekspressen mellom Nairobi og Mombasa åpnet 1. juli 2017 og byr på en fire timers safari for 53 kroner. Jernbanemagasinet ble med på turen.
– Et godt bytte, sier banesjef Terje Øygarden. Men fortsatt har han ansvar for mange gamle spor, noen av dem så gamle at de er på UNESCOs verdensarvliste.
– Et gigantisk sprang. Nå blir det langt færre feil og alt går fortere, sier Tom F. Hansen om overgangen til å planlegge og prosjektere i tre dimensjoner.