Jorund Gretland erfarte som ung togekspeditør at jobben ble borte på grunn av ny teknologi. Nå oppfordrer hun hele jernbanen til å forberede seg på et nytt teknologisk kvantesprang.
Skal det bygges ny jernbane i Nord-Norge? Dette har vært en av sommerens og valgkampens hete saker. Men hva er bakgrunnen for at denne debatten tok helt av?
Unge togentusiaster som Aksel S. Lister (13) og Kristian R. Nøkleby (17) gir håp om en lys framtid for 50-årsjubilanten Norsk Jernbaneklubb (NJK).
Batteritog er satt i prøvedrift både i Østerrike og Tyskland. Med slike tog er det tilstrekkelig å elektrifisere 25-30 prosent av banene og likevel oppnå full elektrisk drift.
Hvilket transporttilbud er både miljøvennlig, raskt og effektivt? Det er toget, det – hvis vi setter riktig pris på det, mener Gry Dahl, leder for klima og miljø i Bane NOR.
Togene gjennom Oslo er stapp fulle, og ståplasser er hovedregelen for de som bor nærmest byen – både i morgen- og ettermiddagsrushet.
Da SJ vant konkurransen om å kjøre banene i nord, var det liten tid til å feire: – Vinner gjør du bare den dagen du får beskjeden. Nå er det samarbeid og hardt arbeid som gjelder, sier SJ-direktør Thomas Silbersky.
Hanne Bertnes Norli har sittet og forhandlet fram de omstridte byvekstavtalene og vet hvordan bompengene kan reduseres og kollektivtrafikken lykkes.
– Fornøyde kunder og medarbeidere er nøkkelen til framgang, sier SJs konsernsjef Crister Fritzson. Den svenske toggiganten brukte nærmere 20 år på å bli det han betegner som «et av Europas mest konkurransekraftige selskap».
For tre år siden var nattog i ferd med å forsvinne som reisetilbud. Nå er stadig flere nattog utsolgt. Både på kontinentet og i Norge.
Da Deutsche Bahn (DB) for tre år siden la ned all tradisjonell nattogtrafikk, overtok østerrikske ÖBB deler av trafikken. Nå tjener ÖBB penger på sine nattog og utvider tilbudet.
Hvis en jernbanestasjon plasseres utenfor sentrum, velger flere reisende å ta bilen – og det skjer dessuten liten fortetting rundt stasjonen.