Mellom byene Lausanne og Genève i Sveits pågår en total fornyelse av jernbanen fram til 2030 – uten at strekningen stenges for togtrafikk. Nå vurderes tilsvarende opplegg i Norge.
– Mer enn noen gang er vi ett lag, sier Trond Olav Aarsand, som fra 1. september i år har jobbet som serviceleder i Go-Ahead – selskapet som fra 15. desember trafikkerer Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.
Bane NOR er klar for å ta fram igjen tidligere tiders kompetanse og praksis: Å fornye jernbanestrekninger uten å stenge.
Jernbaneutbyggingen skyter fart mellom Eidsvoll og Hamar: De kommende sju åra skal det være bygget over 40 kilometer med dobbeltspor, og Bane NOR jakter på smarte løsninger.
Bane NOR har nå fått klarsignal til å sette i gang med elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen. Prosjektet omfatter 112 kilometer med jernbane.
Les hvordan det nye systemet skal bidra til høyere sikkerhet, hastighet og på sikt mer kapasitet på strekninger med dobbeltspor.
Siemens ser ERTMS-satsingen i Norge som en gyllen mulighet til å utvikle verdensledende teknologi. Nordlandsbanens yngste signalmontør, Peter Daniel Johansen, synes det er kult å være med i et slikt pionerprosjekt.
Den nye toppsjefen i Bane NOR Eiendom er ikke tvil om hva som er viktigst: – Vår hovedmålsetting er å være et instrument for å få en best mulig jernbane, sier Jon-Erik Lunøe.
Ved hjelp av ny lagringsteknologi blir det mulig å transportere fersk laks fra Narvik til Kina på skinner. Det første toget går på nyåret.
Det blir fremdeles mulig å kjøpe én togbillett – selv om du skal reise med flere ulike togselskaper.
Nye beregninger viser at det vil være mulig å oppnå elektrisk drift av alle tog på Nordlandsbanen for en firedel av prisen. Svaret ligger i del-elektrifisering og tog utstyrt med batteripakker.
Vy Tog-sjef Arne Fosen smiler fra øre til øre. Nå bebuder han en storstilt satsing på Bergensbanen.