Togene gjennom Oslo er stapp fulle, og ståplasser er hovedregelen for de som bor nærmest byen – både i morgen- og ettermiddagsrushet.
Da SJ vant konkurransen om å kjøre banene i nord, var det liten tid til å feire: – Vinner gjør du bare den dagen du får beskjeden. Nå er det samarbeid og hardt arbeid som gjelder, sier SJ-direktør Thomas Silbersky.
Hanne Bertnes Norli har sittet og forhandlet fram de omstridte byvekstavtalene og vet hvordan bompengene kan reduseres og kollektivtrafikken lykkes.
– Fornøyde kunder og medarbeidere er nøkkelen til framgang, sier SJs konsernsjef Crister Fritzson. Den svenske toggiganten brukte nærmere 20 år på å bli det han betegner som «et av Europas mest konkurransekraftige selskap».
Nordmenns ønske om å leve mer miljøvennlig skaper travle dager hos Enturs kundesenter, forteller skiftleder Celine Bakke.
For tre år siden var nattog i ferd med å forsvinne som reisetilbud. Nå er stadig flere nattog utsolgt. Både på kontinentet og i Norge.
Da Deutsche Bahn (DB) for tre år siden la ned all tradisjonell nattogtrafikk, overtok østerrikske ÖBB deler av trafikken. Nå tjener ÖBB penger på sine nattog og utvider tilbudet.
Hvis en jernbanestasjon plasseres utenfor sentrum, velger flere reisende å ta bilen – og det skjer dessuten liten fortetting rundt stasjonen.
Jernbanen og jernbanesektoren var tema i en rekke sammenhenger under Arendalsuka.
Når Go-Ahead overtar trafikken i desember, står et flunkende nytt togverksted klart til bruk på Kvaleberg utenfor Stavanger. Tilsvarende verksteder vil snarlig bli bygd i Bergen og nær Trondheim.
Synes du jernbane koster for mye penger og at toget tar for lang tid? – Svaret er mer standardisering, sier direktør i Statens jernbanetilsyn, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen.
Gratis Interrail-billett til alle 18-åringer i Europa – på EUs regning. I Brussel jobber politikere for å realisere prosjektet, og i sommer sendes 20 000 ungdommer på prøvetur. Bli med på en reise i norsk Interrail-historie for å forstå hvorfor.