Bane NOR er klar for å ta fram igjen tidligere tiders kompetanse og praksis: Å fornye jernbanestrekninger uten å stenge.
Jernbaneutbyggingen skyter fart mellom Eidsvoll og Hamar: De kommende sju åra skal det være bygget over 40 kilometer med dobbeltspor, og Bane NOR jakter på smarte løsninger.
Bane NOR har nå fått klarsignal til å sette i gang med elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen. Prosjektet omfatter 112 kilometer med jernbane.
Les hvordan det nye systemet skal bidra til høyere sikkerhet, hastighet og på sikt mer kapasitet på strekninger med dobbeltspor.
Siemens ser ERTMS-satsingen i Norge som en gyllen mulighet til å utvikle verdensledende teknologi. Nordlandsbanens yngste signalmontør, Peter Daniel Johansen, synes det er kult å være med i et slikt pionerprosjekt.
Den nye toppsjefen i Bane NOR Eiendom er ikke tvil om hva som er viktigst: – Vår hovedmålsetting er å være et instrument for å få en best mulig jernbane, sier Jon-Erik Lunøe.
Ved hjelp av ny lagringsteknologi blir det mulig å transportere fersk laks fra Narvik til Kina på skinner. Det første toget går på nyåret.
Det blir fremdeles mulig å kjøpe én togbillett – selv om du skal reise med flere ulike togselskaper.
Nye beregninger viser at det vil være mulig å oppnå elektrisk drift av alle tog på Nordlandsbanen for en firedel av prisen. Svaret ligger i del-elektrifisering og tog utstyrt med batteripakker.
Vy Tog-sjef Arne Fosen smiler fra øre til øre. Nå bebuder han en storstilt satsing på Bergensbanen.
Jernbanedirektoratet anbefaler i en ny rapport at tilbudet på nattogene i Norge utvides og blir mer tilpasset passasjerenes ønsker. Det er stor etterspørsel etter soveplasser og belegget er på 87 til 100 prosent på nattogstrekningene.
Regjeringen foreslår 26,8 milliarder kroner til jernbaneformål i 2020, en økning på 1,1 milliard eller 4,5 prosent fra 2019.