Samferdselsminister Knut Arild Hareide var i strålende humør da han fredag åpnet byggingen av det 13,6 kilometer lange dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker på Vestoldbanen.
Sørg for å bli med på Norges viktigste jernbanekonferanse.
Det nye systemet for styring og overvåking av togtrafikken, TMS, gir både muligheter for mer effektiv trafikkavvikling og bedre håndtering av avvik.
30 nye lokaltog til Oslo-området blir satt i bestilling i 2020. Til sammen sikres muligheten til å kjøpe 200 nye lokaltog.
Statsmonopolet på norsk jernbane er brutt. Go-Ahead Norge lover at kundene gradvis vil oppleve forbedringer.
Mellom byene Lausanne og Genève i Sveits pågår en total fornyelse av jernbanen fram til 2030 – uten at strekningen stenges for togtrafikk. Nå vurderes tilsvarende opplegg i Norge.
– Mer enn noen gang er vi ett lag, sier Trond Olav Aarsand, som fra 1. september i år har jobbet som serviceleder i Go-Ahead – selskapet som fra 15. desember trafikkerer Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.
Bane NOR er klar for å ta fram igjen tidligere tiders kompetanse og praksis: Å fornye jernbanestrekninger uten å stenge.
Jernbaneutbyggingen skyter fart mellom Eidsvoll og Hamar: De kommende sju åra skal det være bygget over 40 kilometer med dobbeltspor, og Bane NOR jakter på smarte løsninger.
Bane NOR har nå fått klarsignal til å sette i gang med elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen. Prosjektet omfatter 112 kilometer med jernbane.
Les hvordan det nye systemet skal bidra til høyere sikkerhet, hastighet og på sikt mer kapasitet på strekninger med dobbeltspor.
Siemens ser ERTMS-satsingen i Norge som en gyllen mulighet til å utvikle verdensledende teknologi. Nordlandsbanens yngste signalmontør, Peter Daniel Johansen, synes det er kult å være med i et slikt pionerprosjekt.