De er i ferd med å bygge opp en samarbeidsarena der alle togselskaper møtes. Hensikten er å styrke sikkerheten på jernbanen.
Om to år har Trønderbanen fått nye miljøvennlige lokaltog med dobbelt så stor kapasitet. Neste steg er å doble frekvensen fra ett til to tog i timen.
Som 14-åring fikk han skryt for måten han håndterte kundene på, og det brente seg fast. Sverre Høven, nå sjef for SJ Norge, har stor tro på den gode dialogen.
Dobbeltsporutbyggingen Nykirke – Barkåker vil gi et helt nytt intercity-tilbud på Vestfoldbanen. Med de 13,6 kilometerne på plass blir det sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg i 2024.
Ved å endre rekkefølgen på kjempeprosjektet med ny Vestfoldbane gjennom Drammen, blir nytt dobbeltspor til Tønsberg ferdig allerede i 2024. I tillegg blir det en halv milliard billigere.
Norske tog-sjef Øystein Risan vil i løpet av ti år bytte ut alt det gamle materiellet og ende opp med noen få togtyper.
Bane NORs nye utbyggingsdirektør mener foretaket har mye å lære av andre og har stor tro på teamarbeid.
Hovedgrepet for neste periode av Nasjonal transportplan blir å styrke jernbanen der den allerede har en viktig rolle. Ny teknologi kombinert med bedre infrastruktur skal gi plass til flere tog der det trengs mest. Men det blir ikke mer penger.
Vy Tog vil betale over to milliarder kroner for å kjøre på Bergensbanen og Vossebanen fram til 2031. Selskapet legger opp til en stor vekst og økte inntekter – i tråd med analysene Jernbanedirektoratet har gjort.
Banen mellom landets to største byer er mer i vinden enn på lenge. Det gjelder både for den økende mengden turister, stadig flere pendlere, fritidsreisende og den viktige godstrafikken.
Bane NOR skal utvikle seg til en effektiv industribedrift. Innen utgangen av 2023 skal de årlige administrative kostnadene kuttes med 500 millioner kroner. Pengene skal brukes til å fornye jernbanen og gi de reisende et stadig bedre tilbud.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide vil i neste års statsbudsjett prioritere jernbanetiltak som kan redusere klimautslipp. Det kom fram under Jernbaneforum 2020.