Det hender at ikke alt går på skinner i Jernbane-Norge. Mellom 100 og 150 ganger i året er det større eller mindre hendelser som krever berging av materiell eller redning av personer.
Det er mye mer enn jernbane og prosjektarbeid som interesserer Eivind Hamre. Fagkretsen sier sitt, og på fritiden sluker han den 179 episoder lange podcasten History of Rome for andre gang.
Arctic Train i Narvik er landets ferskeste og minste togselskap. Godkjennelsen kom på vårparten i år. Så kom koronaen.
Godstogselskapene melder om en forsiktig optimisme etter flere blytunge år. Jernbanedirektoratet og Bane NOR har et stort ansvar for å lage best mulige rammebetingelser. Nå begynner arbeidet å gi resultater!
Campus Nyland er unikt i Europa. Her samles kompetanse for å kunne gjennomføre den digitale signalrevolusjonen på norsk jernbane.
Ved å gi Bane NOR større frihet innenfor en økonomisk ramme vil samfunnet få større nytte av de pengene som brukes på jernbane. Det lover konsernsjef Gorm Frimannslund.
Prioritering av godstog på kveldstid og lengre kryssingsspor vil gi mer gods på bane.
Meter for meter graver det enorme ballastrenseverket seg framover Bergensbanen. I år blir 54 kilometer av banen fornyet. Bedre spor betyr økt sikkerhet, mindre slitasje og bedre komfort.
Bruene krever et nøye ettersyn, vedlikehold og fornyelse. Hver eneste av de 496 bruene på Sørlandsbanen har sine særegenheter.
En trinnvis modernisering og utvikling av Alnabruterminalen i Oslo anbefales som det beste alternativet for å håndtere godstrafikken i Oslo- fjordområdet i framtida.
Prisutviklingen går i feil retning for flere jernbaneprosjekter. En forsker ved NTNU mener han har noe av svaret. Mannen som følger opp prosjektene, minner om at jernbane er et stort puslespill.
Ikke i sin villeste fantasi kunne Jenny Marie Steiro forestilt seg tre måneder med nesten tomme lokaltogene i Oslo-området da hun begynte som konduktør for fire år siden.