Vi møter Knut Sletta hjemme på Harestua midt i august, mens han fortsatt har sommerferie og snart skal på fottur i Jotunheimen. En motorsykkeltur til Førde er over, og den nye jobben som jernbanedirektør er et par uker unna.
De siste 15 årene har statens årlige utgifter til jernbane økt fra seks til over 30 milliarder kroner. Banesjef Guttorm Moss mener det har vært gøy, et aldri så lite eventyr.
Allerede for 25 år siden la Norge til rette for konkurranse på jernbanen. Lars Yngström og hans togselskap var den første private aktøren på norske spor, og han liker å bli kalt samfunnsentreprenør.
Trønderbanen moderniseres. Hele 22 stasjoner er nå under oppgradering for å ta imot nye tog og flere avganger. Prosjektleder Kristin Skei i Bane NOR synes det er motiverende å se resultater som kommer de reisende til gode.
En utredning gjør Jernbanedirektoratet bedre i stand til å argumentere for jernbanens arealeffektivitet.
I slutten av april ble planene til virkelighet for det nystartede godstogselskapet Onrail. Gjennom vel et år med mye arbeid og avklaringer har selskapet vist at det kan stå på egne bein. Nå ruller godstogene mellom Alnabru og Åndalsnes igjen.
Bedre nettdekning om bord i togene treffer mange mennesker og er derfor et meget lønnsomt tiltak. Samfunnsøkonomene er litt uenige om hvor mange milliarder kroner det dreier seg om…
Nye Veier AS har kuttet byggekostnadene med nær 20 prosent. Nå skal deler av selskapets modell overføres til jernbane.
Reisetida skal ned og antall togavganger skal betydelig opp rundt de store byene. Hele jernbanenettet fornyes, og en viktig del av godstrafikken styrkes.
I september fyller Dovrebanen 100 år. Det vil bli grundig feiret med både folkefest og faglig seminar som peker framover. Jubileumstoget er selvsagt dampdrevet, og fylt med inviterte gjester.
En gjennomgang av partiprogrammene for kommende fireårsperiode viser at alle politiske partier ønsker å satse på jernbane – både gjennom utbygging og vedlikehold.