Alle partier vil satse på jernbanen
En gjennomgang av partiprogrammene for kommende fireårsperiode viser at alle politiske partier ønsker å satse på jernbane – både gjennom utbygging og vedlikehold.
Denne magasinsaken er flere år gammel. Innholdet kan derfor være utdatert.
Fortsatt InterCity-utbygging på Østlandet og oppgradering av det øvrige jernbanenettet er saker som i store trekk forener partiene. Enkelte partier går lenger enn andre i å prioritere jernbane og annen klimavennlig infrastruktur, men praktisk talt alle ønsker å organisere utbyggingen på en annen måte enn i dag.
Det som skiller mest mellom borgerlig og rødgrønn side, er likevel synet på konkurranseutsetting. Mens dagens regjeringspartier ønsker å sette ut flere jernbanestrekninger på anbud, er de rødgrønne partiene opptatt av å reversere det som er mulig og gå over til en mer helhetlig organisering.
Den store jokeren er Nord-Norgebanen, etter at Stortinget med 56 mot 30 stemmer vedtok å be «regjeringen igangsette arbeidet med å realisere Nord-Norgebanen.»
Kun regjeringspartiene stemte imot. Arbeiderpartiet hadde nettopp hatt landsmøte, som fastslo at partiet har som må å realisere ny jernbane i nord.
Venstre
Nye spor
- Vil satse på jernbanen for å flytte mer godstransport fra vei til bane og å få raskere og bedre jernbaneløsninger for passasjertransport som knytter bo- og arbeidsregioner sammen
- Øke antall togavganger ved å bygge flere dobbeltspor og flere kryssingsspor
- Jobbe for høyhastighetsbaner som knytter sammen store byer og Norge sammen med kontinentet
Organisering
- Utrede muligheten for å etablere Nye Baner, etter modell fra Nye Veier
Tilbud/tiltak
- Innføre makspris på månedskort
Konkurranse
- Fortsette å sette driften av jernbanestrekninger ut på anbud for å frigjøre penger til investeringer
Vedlikehold
- (Ikke nevnt spesielt)
Høyre
Nye spor
- Nye strekninger for 250 km/t der det ligger til rette for det
- Bygge ut det eksisterende jernbanenettet for å korte ned reisetiden, øke kapasiteten og bedre punktligheten
- Bygge ut grensekryssende jernbane og se det skandinaviske jernbanenettet under ett
Organisering
- Vurdere å benytte Nye Veier-modellen ved utbygging av jernbaneprosjekter
Tilbud/tiltak
- Flere togavganger, nyere tog og bedre service
- Ta i bruk nye teknologiske løsninger
- Redusere utslipp
- Være med på EUs internasjonale togsatsing som sikrer likere systemer i Europa og gjør jernbanen mer konkurransedyktig
Konkurranse
- Fortsette konkurranseutsettingen av togdriften for å sikre et best mulig tilbud til de reisende
Vedlikehold
- Styrke vedlikeholdet
KrF
Nye spor
- Videreføre den sterke satsingen på jernbane ved å prioritere og følge opp framdriftsplanen for InterCity-trianglet
- * Iverksette planlegging og gjennomføring av tiltak for å forkorte reisetiden mellom byer der toget kan konkurrere med fly
Organisering
- Etablere Nye Baner AS for å sikre raskere og mer effektiv utbygging av jernbaneprosjekter
- Følge opp jernbanereformen og sikre et tilbud av høy kvalitet, bedre organisering og best mulig ressursutnyttelse
Tilbud/tiltak
- Legge til rette for at godstransport blir flyttet fra vei til bane og sjø, og passasjertrafikk fra fly til bane og kollektivtrafikk
Konkurranse
- (Ikke nevnt spesielt)
Vedlikehold
- Prioritere vedlikehold og ta godt vare på det som allerede er bygget
FrP
Nye spor
- Bygge intercitystrekningene med dobbeltspor raskt
- Oppgradere jernbanenettet mellom de store byene og landsdelene til å tåle høy hastighet
- Prioritere godstransporten på lengre strekninger med flere og lengre kryssingsspor
- Bygge Nord-Norgebanen
Organisering
- Etablere utbyggingsselskapet Nye Baner på de samme premissene som Nye Veier
Tilbud/tiltak
- Anskaffe nytt togmateriell
Konkurranse
- Fortsette konkurranseutsettingen og avvikle statens eierskap i VY
Vedlikehold
- Styrke vedlikeholdsarbeidet betydelig
Ap
Nye spor
- Føre en offensiv jernbanepolitikk for framtiden
- Ferdigstille allerede vedtatte jernbaneutbygginger
- Få mer av godstransporten over fra landevei til sjø og bane
- Bygge ut godsterminaler, kryssingsspor og annen nødvendig infrastruktur
- Mål om å realisere Nord-Norgebanen
Organisering
- Gjennomgå selskapsstrukturen i jernbanen med sikte på en mer helhetlig og oversiktlig organisering
- Redusere den totale planleggings- og utbyggingstingstiden betraktelig
- Evaluere fullførte samferdselsprosjekter
Tilbud/tiltak
- Forbedre nattog-tilbudet i Norge og til kontinentet
- Hel-/delelektrifisering, eller bruk av annen teknologi for å redusere utslipp
- En mer helhetlig utvikling av infrastruktur
Konkurranse
- Stanse konkurranseutsettingen
Vedlikehold
- Redusere vedlikeholdsetterslepet
Sp
Nye spor
- Ruste opp jernbanen for å knytte regionene sammen i et klimavennlig, driftssikkert og raskere togtilbud
- Styrke godstrafikken og regulariteten i persontrafikken
- Flere kryssingsspor
- Igangsette planlegging for å realisere jernbane-utbygging i nord
Organisering
- Vil ha en integrert, offentlig jernbanesektor
- En mer effektiv gjennomføring og kortest mulig byggeperiode for store prosjekter
- En mer forutsigbar finansiering utover årlige budsjettbevilgninger
Tilbud/tiltak
- Styrke nattogtilbudet i Norge og til Nord-Europa
- Stabilt internett og mobilnett langs hele jernbanenettet
- Bygge ut sykkelparkering ved kollektivknutepunkt og flere pendlerparkeringer rundt regionsentrene
Konkurranse
- Stoppe konkurranseutsettingen og reversere oppsplittingen av jernbanen i Norge
Vedlikehold
- Vedlikeholde banestrekningene slik at regulariteten på jernbanenettet kan bli bedre
SV
Nye spor
- Jernbanedelen av samferdselsbudsjettet skal være større enn veidelen.
- Vil framskynde satsing på Intercitystrekningene og forkorting av de lange banestrekningene
- Prioritere Bergensbanen, Kongsvingerbanen, Ofotbanen, sammenkobling Vestfold-/Sørlandsbanen og Nord-Norgebanen
- Bred utredning av høyhastighetstog/lyntog (flerbrukskonsept)
Organisering
- Reversere «de oppdelingene og privatiseringene som er mulig å reversere»
Tilbud/tiltak
- Framskynde elektrifiseringen
- Pilotprosjekt med hydrogendrevne tog
- Økt støtte for å flytte mer gods fra vei til sjø og bane
- Øke antall sovevogner
- Sette ned prisene på kollektivreiser
- Forbedre togforbindelsene til kontinentet
Konkurranse
- Stanse konkurranseutsetting i den grad det er mulig
Vedlikehold
- Ruste opp jernbanen
- Norsk kontroll over drift og vedlikehold
MDG
Nye spor
- Bygge ut jernbanen famfor å satse på bil og fly
- Utvide jernbanesatsing på Østlandet og starte bygging av ny jernbanetunnel gjennom Oslo
- Bygge flere dobbeltspor der det er hensiktsmessig, blant annet på Trønderbanen, Vossebanen, Ofotbanen og Jærbanen
- Koble sammen Vestfoldbanen og Sørlandsbanen
Organisering
- Stanse oppsplittingen for å få til en helhetlig utvikling av togtilbudet
- Integrere Flytoget i det ordinære jernbanetilbudet i Oslo-området, slik at kapasiteten kan utnyttes bedre
Tilbud/tiltak
- Forbedre utlandsforbindelsene
- Gi nattogtilbudet et kraftig løft
- Sikre god internettdekning på regiontogene
- Prioritere målrettede tiltak som å øke kapasiteten for godstransporten på skinner
- Sikre at det alltid er billigere å reise med regiontog enn med fly og bil
Konkurranse
- Evaluere konkurranseutsettingen av togdriften, og vurdere å reversere denne etter hvert som kontraktene går ut med mål om å samle togtilbudet i ett statlig selskap
Vedlikehold
- Øke bevilgningene for å redusere vedlikeholdsetterslepet
Rødt
Nye spor
- En betydelig omprioritering i samferdselspolitikken
- Bygge høyhastighetsjernbane med dobbeltspor i Sør-Norge med mål om å redusere trafikk på vei og med fly
- Utvide jernbanenettet til hele landet og koble det sammen med svenske og finske linjer
- Sikre hurtig utbygging gjennom offentlig prosjektfinansiering
Organisering
- Gjenreise Jernbanen i Norge som en samlet etat med ansvar for, transport, vedlikehold og renhold.
- Skifte navn på Vy til NSB og samle det meste under én paraply.
- Slå sammen Flytoget og NSB (Vy)
Tilbud/tiltak
- Oppgradere eksisterende baner med flere krysningsspor, flere parallelle spor og mer effektive terminaler
- Prioritere løsninger som vil gi bedre tilbud for pendlere, reisende på korte og lengre avstander, samt for frakt av gods
Konkurranse
- Renasjonalisere jernbanen i Norge
Vedlikehold
Bringe banene i stand til å stå mot økt ekstremvær i framtiden
Ta inn vedlikeholdsetterslepet så fort det er teknisk mulig.