Jernbanedirektoratet Jernbanemagasinet Arkiv Infrastruktur 200 000 sviller skiftet ut på Nordlandsbanen
Sporombygginstoget i arbeid på Nordlandsbanen.

200 000 sviller skiftet ut på Nordlandsbanen

Store deler av Nordlandsbanen har nå fått en betydelig bedre sporstandard. Bane NOR har siden 2019 skiftet ut hele 200 000 sviller fra Harran til Mo i Rana. Samtidig er sporet hevet og justert. Gevinsten er mer stabilt spor med bedre komfort, mindre vedlikeholdsbehov og mindre slitasje på togene.

Foto: Christina Bjørnå

– Med årets innsats der vi har skiftet ut 60 000 sviller nærmer vi oss avslutning av arbeidene i denne omgangen, sier prosjektleder Christina Bjørnå i Bane NOR. Fra Harran til Mo i Rana er det 262 kilometer. Årets arbeider har foregått på en 35 kilometer lang strekning mellom Mosjøen og Bjerka. Nå er det bare noen små partier der svillene ikke er skiftet ut.

Sporombygginstoget i arbeid på Nordlandsbanen.  Foto: Christina Bjørnå
Sporombygginstoget i arbeid på Nordlandsbanen.

Måtte framskyndes

Bakgrunnen for kjempejobben på Nordlandsbanen er store skader på de gamle svillene som følge av en alkalireaksjon i betongen. Svillene ble lagt inn som erstatning for gamle tresviller på 1970- og 1980-tallet. De nærmet seg derfor uansett levetiden sin, men utskiftingen måtte framskyndes og tas raskere og over lengre strekninger som følge av skadene på de gamle svillene.

Christina Bjørnå er prosjektleder for kjempejobben på Nordlandsbanen.Foto: Njål Svingheim
Christina Bjørnå er prosjektleder for kjempejobben på Nordlandsbanen.

Stort omfang

Jobben med sporet på Nordlandsbanen består av betydelig mer enn å skifte ut svillene. Arbeidet er utført med sporombyggingstog. – Det var en forutsetning for oss at entreprenøren brukte sporombyggingstog, sier Christina Bjørnå. Årsaken er arbeidets store omfang. Uten sporombyggingstog ville dette tatt alt for lang tid.

Hele tog ble kjørt med sviller fra fabrikken ved Hønefoss nordover til Mosjøen-området.Foto: Martine Hansen
Hele tog ble kjørt med sviller fra fabrikken ved Hønefoss nordover til Mosjøen-området.
På samme sted noen dager etter ligger de nye svillene i sporet som her er ferdig pakket, justert og med ny pukk.Foto: Njål Svingheim
På samme sted noen dager etter ligger de nye svillene i sporet som her er ferdig pakket, justert og med ny pukk.

Rullende produksjonsmaskin

Sporombyggingstoget er en rullende produksjonsmaskin som skifter ut sviller og skinner mens den hele tiden kjører framover. Maskinens fremste del ruller på det gamle sporet, mens den bakre delen ruller på det nylagte sporet. – Her har vi ikke skiftet skinnene samtidig, så maskinen har tatt ut gamle sviller, erstattet dem med nye, før de samme skinnene er lagt tilbake på nye sviller, forklarer Bjørnå. Etter at sporombyggingstoget har passert, må det også tilføres store mengder med pukk før sporet til slutt pakkes og justeres. – Her inngår også nøytralisering sporet til riktig temperatur, slik at vi har fått en sporkonstruksjon som gjør at sporet er mye mer robust i forhold til solslyng, sier Bjørnå. Nøytraliseringen og en tettere avstand mellom svillene enn før gir oss et spor som tåler mer med hensyn til temperatursvingninger, forklarer hun. 

Mens sporombyggingstoget jobber seg framover går en egen kran på skinner oppe på selve toget og henter fram og mater inn nye sviller.Foto: Christina Bjørnå
Mens sporombyggingstoget jobber seg framover går en egen kran på skinner oppe på selve toget og henter fram og mater inn nye sviller.

Mye logistikk

Det hele er en enorm logistikk-operasjon som er avhengig av tilførsel av sviller med egne tog, av pukk til sporballasten med egne tog, og kjøring av sporstabilisator og pakkmaskin til slutt. 70 til 90 personer var sving samtidig når maskineriet jobbet seg framoveren. For å få effektive skift har noen tog vært innstilt i arbeidsperioden. Hvert skift har vært på 7 timer og 45 minutter og framdriften har vært på 1 til 1,3 kilometer spor i døgnet, forteller Bjørnå.

Entreprenør for jobben har i år vært Infrakraft, med sporombyggingstog fra franske Eiffage. Kontrakten var på 100 millioner kroner.

Resultatet av arbeidene blir et spor som er mer robust, har bedre komfort og trenger mindre vedlikehold.Foto: Njål Svingheim
Resultatet av arbeidene blir et spor som er mer robust, har bedre komfort og trenger mindre vedlikehold.

Flere gevinster

Jobben på Nordlandsbanen gir flere gevinster. Togpassasjerene kan glede seg over færre rystelser og ujevnheter i sporet. Dermed blir også slitasjen på togmateriellet mindre. Den gamle pukken blir fjernet ca. 20 centimeter under svillene og erstattet med ny pukk. Hele sporet er også løftet med ti centimeter på hele strekningen. Gammel pukk får etter hvert mye finstoffer i seg og knuses sakte og blir mer rund, slik at sporet blir mindre stabilt. Ny pukk holder sviller og skinner bedre på plass og har bedre evne til å drenere bort vann.

– Det å få vekk vann fra sporet er kanskje det aller viktigste, sier Christina Bjørnå. Vi ser også at behovet for vedlikehold synker på de strekningene der jobben nå er fullført. – Også lokførerne som daglig kjører her, kommer med positive tilbakemeldinger. Det kan nok sammenliknes med å kjøre bil på nylagt asfalt, smiler hun.

Det hører også med til historien at de gamle svillene kommer til nytte som fyllmasse for et nytt industriområde som Vefsn kommune bygger ut.

Siste nytt om Nordlandsbanen er at banen lørdag 30. november åpner for trafikk igjen forbi stedet der den tragiske rasulykken skjedde ved Finneidfjord. Bane NOR har utført et omfattende sikringsarbeid på stedet der raset skjedde den 25. oktober.

Nye sviller lagt inn ved Toven nord for Mosjøen.Foto: Njål Svingheim
Nye sviller lagt inn ved Toven nord for Mosjøen.

Fakta:
Utskifting av sviller på Nordlandsbanen

  • 60 000 sviller er skiftet ut over ca. 260 kilometer.
  • Arbeidet har pågått i fem år.
  • Gammel pukk skiftes ut med ny.
  • Svillebyttet gir også bedre drenering.
  • Entreprenør for Bane NOR: Infrakraft.
  • Sporombyggingstog: Eiffage.
  • Budsjett: Ca. 100 millioner kroner.