Arbeid for å bedre driftsstabiliteten og kundeopplevelsen ved avvik
Jernbanesektoren jobber sammen for å styrke driftsstabiliteten og bedre kundeopplevelsen ved avvik på jernbanen. Dette er et langsiktig og kontinuerlig arbeid, og aktørene i sektoren jobber med en lang rekke tiltak, både hver for seg og sammen, som skal gi bedre punktlighet og forutsigbarhet i togtrafikken.
Driftsstabilitet refererer til hvor pålitelig og punktlig togtrafikken er. God driftsstabilitet innebærer at togene kommer og går til planlagt tid og at det er få forsinkelser og innstillinger. Driftsstabilitet er viktig for å sikre en god kundeopplevelse og effektiv transport av både passasjerer og gods.
Tiltak for bedre driftsstabilitet og kundeopplevelser ved avvik
Driftsstabiliteten på jernbanen har hatt en negativ utvikling de siste årene. Årsakene til lav driftsstabilitet er sammensatte og komplekse, og ansvaret for å løse utfordringene er fordelt på flere aktører. I november 2024 leverte Jernbanedirektoratet en rapport med en rekke tiltak for å bedre punktligheten og stabiliteten i togtrafikken.
Tiltakene spenner fra enkle lokale forbedringer til omfattende strategiske initiativer. Jernbanesektoren prioriterer tiltak som kan gi effekt både på kort og lang sikt. Målet er å øke punktligheten og redusere antall innstilte tog.
Jernbanedirektoratet koordinerer aktivitetene
Jernbanedirektoratet har ansvaret for å koordinere aktivitetene i jernbanesektoren, og sikrer et best mulig samspill mellom jernbaneaktørene.
Gjennom rådet for bedre driftsstabilitet og rådet for bedre kundeopplevelser ved avvik samles jernbanesektoren for å oppnå felles forståelse av utfordringene og identifisere tiltak som gir effekt. De to rådene følger opp aktivitetene og tiltakene som Bane NOR, togselskapene, Norske tog og Entur har ansvaret for. I 2025 har hvert av rådene planlagt seks møter der dagsaktuelle tema drøftes i tillegg til oppdatering av status.
Rådet følger opp tiltaksplanen for bedre driftsstabilitet.
Disse aktørene er representert i rådet:
Bane NOR, Norske tog, Vy, SJ, Go-Ahead, CargoNet og OnRail.
Rådet følger opp tiltaksplanen for bedre kundeopplevelser.
Disse aktørene er representert i rådet:
Bane NOR, Norske tog, Vy, SJ, Go-Ahead, CargoNet og Entur.