Jernbanedirektoratet Utredninger Potensialanalyse for godstransport på jernbane
Godstog på Sørlandsbanen

Potensialanalyse for godstransport på jernbane

I denne rapporten kartlegges potensialet for vekst i godstransport på jernbanen mot 2060, basert på modellberegninger til NTP 2025–2036, tidligere analyser, og intervjuer med ulike markedsaktører.

Foto: Njål Svingheim

Om analysen

  • Jernbanedirektoratet besluttet å utvikle en ny metodisk tilnærming for å identifisere mulighetsrommet for utvikling av togtilbudet på en helhetlig måte.
  • Målet med denne potensialanalysen er å videreutvikle metoden for kombigods, og utvide analysen til å omfatte også systemtog. Det legges vekt på involvering av aktører i kombi- og systemtogmarkedet.
  • Vekstpotensialet for godstrafikken mot 2060 skal kartlegges og sammenlignes med mulighetene for videre vekst innenfor kapasiteten av dagens og fremtidig infrastruktur, både på strekningene og i terminalene.
  • Vekstpotensialet er i denne analysen beregnet basert på statistikk, prognoser levert til arbeidet med NTP 2025–2036 og intervjuer med markedsaktører.
  • Analysen går ikke inn på de markedsmessige rammebetingelsene for gods på jernbane.
  • Potensialanalysen ble ferdigstilt august 2024.

Potensialet kartlegges for markedssegmentene kombi-, system-, og vognlasttog, som dekker ulike transportbehov. Mens kombi- og vognlast har en utpreget konkurranseflate mot andre transportformer, er systemtogtilbudet ofte en forutsetning for verdiskapning i industrien (for eksempel for malm- eller tømmerindustrien) og står i mindre grad i konkurranse med andre transportformer.

For kombi, som er det største segmentet målt i transportarbeid, beregnes vekstpotensialet ved hjelp av statistikk og vekstfaktorer som er beregnet i sammenheng med arbeidet med NTP 2025–2036. Potensialet per transportrelasjon sammenliknes så med mulighetsrommet i eksisterende og planlagt ny infrastruktur. Det beregnes et nyttepotensial for hver kombirelasjon og dette brukes som grunnlag for en anbefaling om videre utredning i sammenheng med NTP 2029–2040.

For systemtog bygger analysen på et kunnskapsgrunnlag som ble utarbeidet for Jernbanedirektoratet i 2022, og som ble supplert med ytterligere informasjon og aktørenes perspektiv i dette arbeidet.

Analysens hovedfunn er:

  • Kombisegmentet fremstår som segmentet med størst potensial for vekst, og overføring fra andre transportformer.
  • Sytemtog er en viktig del av industriens verdikjeder, dette gjelder særlig for malm- og tømmertransporter.
  • Gods på bane bidrar til oppnåelse av klimamål og et konkurransedyktig næringsliv.
  • Vekst i transportvolum krever tiltak i infrastrukturen.

Last ned analysen