Jernbanedirektoratet Jernbanemagasinet Arkiv Persontrafikk «Vi har virkelig sett hva som bor i nasjonen og fellesskapet vårt»

«Vi har virkelig sett hva som bor i nasjonen og fellesskapet vårt»

Idéen ble til virkelighet: Jan Helge Østlund kan se tilbake på en eventyrlig reise med Sommertoget. – Dette har overgått alt jeg har drømt om, sier han og smiler slik hundretusener av mennesker har gjort i hele sommer …

Denne magasinsaken er flere år gammel. Innholdet kan derfor være utdatert.

Sommeren 2017 har stått i jernbanens tegn. Sommertoget ble selve symbolet på sommerstemning og sommeropplevelser langs hele jernbanenettet. – Vi er helt overveldet over oppslutningen vi møtte over alt, sier NRKs prosjektleder Thomas Hellum. 175 timer fjernsyn, 80 timer radio, personlig møte med mer enn 200 000 mennesker, gode seertall og høy markedsandel. Det er de kalde fakta for hva NRK har oppnådd med sin storsatsing. Hellum nøler ikke med å slå fast den over 7 000 kilometer lange reisen ble en knallsuksess.

Fra skepsis til entusiasme.

– Jeg hadde trua på dette hele veien, smiler Sommertogets bakmann Jan Helge Østlund, som lanserte ideen for flere år siden.  Han medgir at han ble møtt med en viss skepsis i starten. – Men ideen var for god til ikke å gjøre alt for at dette skulle blir virkelighet.  Det startet med uformelle kontakter med Hellum og NRK, men det var jo jernbanen selv som måtte si om dette var mulig å få til, forteller Østlund. Etter hvert vokste entusiasmen for prosjektet både i NSB og daværende Jernbaneverket. – Føringen har hele tiden vært at vi måtte tenke på alt, som ombygging av togmateriell og kjørbar ruteplan. Men det er også tusenvis av små detaljer som måtte til for at dette skulle la seg gjøre. For eksempel måtte Sommertoget  plasseres nøyaktig på centimeteren på hver eneste stasjon. Videre måtte vi sørge for teknisk oppbacking av toget. Dette gjelder så tilsynelatende enkle oppgaver som for eksempel vannforsyning og septiktømming. Dersom vannet forsvinner eller toalettene går fulle, stopper også toget! Derfor var det store deler av turen landet rundt en egen tankbil med vann og en septikbil som fulgte ruta. Andre verkstedtjenester har det også vært behov underveis, og Mantena har rykket ut med folk som har fikset ting på kort varsel, forklarer Jan Helge Østlund.

Da jeg i juni sto på plattformen i Bodø i åtte varmegrader og silregn, var jeg litt redd for at dette var starten på åtte lange uker, men allerede på Fauske ble stemningen satt. 

Jan Helge Østlund, Sommertogets bakmann

Utrolig samarbeidsånd.

– Jernbanens folk har utvist en utrolig samarbeidsånd, og vi har opplevd det samme fra et utall ulike innleide firmaer. Ikke minst har det vært omfattende kontakt med alle de berørte kommunene om arrangementene. Men størst av alt er jo folkefesten vi opplevde. Den er skapt av folk på steder og i grender langs hele jernbanenettet. Det er helt fantastisk hva vi har opplevd, smiler Østlund. – Da jeg i juni sto på plattformen i Bodø i åtte varmegrader og silregn, var jeg litt redd for at dette var starten på åtte lange uker, men allerede på Fauske ble stemningen satt. Derfra og inn har det gått i ett med bare blide folk og smilende fjes over alt, skryter NSB-mannen.

Fellesskapet vårt.

– Hva husker du best? – Det som nok har grepet meg sterkest, er den enorme oppslutningen langs sporet. På småstedene langs Nordlandsbanen møtte det jo opp mange ganger så mange som innbyggertallet skulle gjøre mulig! Det viser hva som bor i nasjonen og felleskapet vårt. Det viser hvilken kjærlighet vi har til land og hjemsteder, og det viser også hvilken betydning jernbanen har og har hatt. Som hønefossing var det også et sterkt øyeblikk da vi ankom hjembyen min og politiets anslag på frammøtte lød på 15 000 mennesker. Men alle steder har vært helt fantastiske – hver på sin måte. Jeg er overveldet over engasjementet som ble vist fra de stedene der vi hadde egen sending, men også fra alle stedene vi hadde kortere stopp på underveis, sier Østlund.

Litt kongelig.

– Jeg ble veldig glad da jeg ble plukket ut til å få kjøre Sommertoget på deler av turen, smiler lokfører Øyvind Bardalen. Sammen med konduktørene Jan Otto Hansen og Torunn Røiseland var han med fra Bø til Vestfossen i midten av august. – Det føles nesten litt kongelig, det hele, ler konduktør Røiseland. – Vi møter vinkende folk, flagg og smilende fjes over alt. Det er nesten litt uvirkelig, forteller hun. – Vi har hatt grundig opplæring og gjennomgang av hvordan vi skal gjøre dette i forkant, sier Bardalen. – Vi har tatt det veldig pent med hensyn til fart på alle steder der folk møter opp for å hilse på oss, og vi har brukt lokfløyte langt mer enn vanlig. Folk skal også oppleve at de blir sett av oss når vi passerer forbi. Jeg sitter nesten med tårer i øyekroken, dette er helt spesielt for en lokfører også, sier han.  

Enormt.

– Det er jo helt umulig å få gjort noe underveis på toget, slår programleder Rune Nilson fast der vi møter ham på Bø stasjon. – Når jeg sitter i redaksjonsvogna vår og liksom skal jobbe med å forberede meg, så ser jeg ut vinduet, og der henger det helikopter rett utenfor! Like etter står det en fyr i Felleskjøpet-dress på hendene oppå traktorens pallegaffel mens toget ruller forbi. Overalt står det folk og vinker med flagg og hilsninger. Nei, da er det bare å gi opp og gi seg ende over, ler han. – For meg som har tilbrakt det meste av de siste fem årene innestengt i et radiostudio, er det enormt å få oppleve dette!

Det føles nesten litt kongelig, det hele. Vi møter vinkende folk, flagg og smilende fjes over alt. Det er nesten litt uvirkelig.

Torunn Røiseland, Konduktør

Klump i halsen.

– For oss i NRK er dette svært viktig av flere grunner, sier Thomas Hellum. – Som nasjonal kringkaster er det viktig for oss å komme ut og møte folk der de bor. På denne måten befester vi vår posisjon, samtidig som vi bidrar til en fellesskapsfølelse som jeg tror er litt spesiell for folk i dette landet. Vi ser med all tydelighet at stedene betyr noe for folk og at de er stolte av å kunne vise fram hvor de hører til og hva hvert enkelt sted har å by på. – Alle som tar seg tid til å stille opp, fra bonden ute i kornåkeren, brannvesenet som hilste oss med vannkanoner, bedriftene som møtte mannsterke opp langs linja, familiene på ferietur som tok seg en stopp, alle med veteranbiler som skapte fest, akrobatene som sto på hodet, turnere, korps og drillpiker   ja, det virket som alt som kunne krype og gå dukket opp på denne sammenhengende sommerfesten. Vi om bord i toget ble helt slitne av all vinkingen, men det var jo umulig å la det være, smiler prosjektlederen. – Jeg tok meg selv flere ganger i å sitte vinke til monitorene inne regivogna også. Jeg får fortsatt klump i halsen når jeg tenker på det!  

En sikker reise.

Det har ikke vært en eneste hendelse gjennom de åtte ukene med Sommertoget der noen har kommet ut i sporet eller nær strømførende ledninger. – Folk har vært helt enestående, og opplegget fra jernbanens folk har også vært helt strålende. Sammen har vi jobbet som et team enten vi har hørt til i NRK, NSB eller Bane NOR. – 450-500 mennesker har vært involvert gjennom sommeren, og det er helt utrolig hva en kan få til med slik lagånd, slår Hellum fast. Nå er mannen som startet sakte-TV-sjangeren med «Bergensbanen minutt for minutt» i full gang med nye programplaner.