Universell utforming på jernbanen
Universell utforming bidrar til at alle mennesker kan reise med tog. Jernbanedirektoratet jobber aktivt for å ta inn tilgjengelighetsperspektivet i utredningsarbeidet vårt og i kravene vi stiller til aktørene i sektoren gjennom avtaler.
Førende prinsipper i arbeidet med universell utforming
- En reise med tog består av en reisekjede med flere ledd, hvor hvert enkelt ledd påvirker muligheten kunden har til å gjennomføre reisen.
- Disse leddene inkluderer blant annet informasjon ved kjøp av billetter, utformede/tilgjengelige stasjoner og knutepunkter i begge ender av reisen, og togmateriell med gode på- og avstigningsmuligheter. For enkelte vil det være behov for ulik grad av assistanse ved reisen.
- Dersom ett ledd i reisekjeden ikke er universelt utformet eller ikke tilfredsstiller krav til tilgjengelighet, kan det gjøre at reisen oppleves som vanskelig eller umulig å gjennomføre for flere grupper i samfunnet.
- En universelt utformet reisekjede med tog er særlig viktig for personer med funksjonsnedsettelse/funksjonshemming, men kommer i prinsippet alle reisende til gode uavhengig av alder og funksjonsnivå.
Slik jobber jernbanesektoren med universell utforming
Jernbanedirektoratet bestiller og kjøper togtjenester av virkemiddelselskapene i sektoren, og har det overordnede ansvaret for at alle ledd i reisekjeden med tog er ivaretatt og koordinert for de som reiser med toget.
Bane NOR har ansvaret for universell utforming av stasjonene. Dette innebærer blant annet utforming / økt tilgjengelighet av stasjonene, kundeinformasjon på stasjonene og assistansetjenesten.
Norske tog har ansvaret for det rullende materiellet på det norske jernbanenettet. Dette innebærer at universell utforming som omfatter adgang til vognmateriell, tillater bevegelse mellom vogner og seterader inne i passasjervogner.
Entur skal legge til rette for at alle reisende kan få ruteinformasjon og kjøpe billetter for tog og fylkeskommunal kollektivtransport på samme sted.
Operatørselskapene Vy Gruppen AS, SJ Norge AS, Go-Ahead Norge AS og Flytoget drifter togtilbudet på bestilling og inngåtte avtaler med Jernbanedirektoratet. I kontraktene mellom Jernbanedirektoratet og togoperatørene er det lagt opp til at operatørselskapene skal søke hensiktsmessige løsninger for universell utforming på jernbanen, eksempelvis tjenester og togmateriell.
Tall og fakta
Tall fra 2023:
Universell utforming: utforming av produkter, omgivelser, program og tjenester på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpasning og en spesiell utforming.
Tilgjengelig: et delmål på veien mot universell utforming, der det stilles krav til minst én adkomst til plattform som er fri for hindre, og at det kan brukes rullestolheis eller rampe fra plattform og inn i toget.
Toggruppa for universell utforming
- Toggruppa er et forum for universell utforming hvor jernbanesektoren deltar sammen med de funksjonshemmedes organisasjoner og Bufdir.
- Toggruppas mandat:
- Sterkere fokus på universell utforming og tilgjengelighet innen veg-, bane- og luftfartssektoren.
- Gjensidig informasjonsutveksling mellom aktørene i hver av gruppene og mellom de tre brukermedvirkningsforumene.
- Utvikling og gjensidig oppdatering av kunnskap innen fagområdet universell utforming og tilgjengelighet. Det skal danne grunnlag for realistiske løsningsforslag for ulike typer tilgjengelighetstiltak innen sektorene.
Arbeid og status i 2023
Nytt i 2023:
- Ski stasjon og Nittedal stasjon fikk status som universelt utformet.
- Reinsvoll stasjon fikk status som tilgjengelig.
Les mer om Toggruppas arbeid og brukerorganisasjonenes tilbakeblikk på året som har gått i årsrapporten for 2023: