Fest for Drammenbanen
I strålende solskinn inviterte Bane NOR til feiring av Drammenbanens 150-årsjubileum i helgen. Stor oppslutning på Strømsø torg, taler og jernbanemusikk skapte feststemning i byen. Ny tunnel fra Drammen stasjon mot Vestfoldbanen, nytt stasjonsområde og bybru med direkte adkomst til stasjonen viser at det satses på tog.
– Det var persontrafikk mellom Drammen og Oslo som var hovedbegrunnelsen for at Drammenbanen skulle bygges. Fra beslutningen i 1869 om at Drammenbanen skulle bygges til trafikken var i gang gikk det bare tre år. – Jeg er imponert, sa konserndirektør for teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne.
![Feiring Drammenbanen 150 år](https://www.jernbanedirektoratet.no/content/uploads/2023/11/Drammenbanen-feiring.jpg)
Statssekretær Johan Vasara overbrakte en hilsen til jubilanten fra regjeringen, og beskrev Drammenbanen som en foregangsbane for resten av jernbanenorge. Skepsisen mot en togforbindelse til Kristiania var stor i 1869, til tross for at Drammen allerede hadde erfaring med jernbane med Randsfjordbanen. Reiser til hovedstaden foregikk med dampbåt eller hest og vogn, en tur som tok ti timer tur-retur. Frykten var at Kristiania ville overta tømmereksporten. Allerede fra 1874 var Drammenbanen den mest trafikkerte jernbanestrekningen i hele Norden.
– Drammenserne var nok litt konservative da Drammenbanen skulle behandles i Stortinget da de takket de nei til jernbaneforbindelse, sa ordfører i Drammen, Monica Myrvold Berg. – Vi kan smile av dette i dag. Men vi må ikke glemme at Drammen var seilskutebyen. Gjennom alle de 150 årene siden har Drammenbanen har vært en hovedpulsåre mellom Drammen og Oslo.
![Utvikling av Drammenbanen ved Drammen stasjon](https://www.jernbanedirektoratet.no/content/uploads/2023/11/Drammenbanen-utvikling.jpg)
Aktiviteter i anleggsområdet høsten 2022 og våren 2023:
- Sist sommer ble den gamle bybrua over sporområdet tatt ned. Nå pågår arbeidet med fundamentering og peling langs jernbanekaia. Landkaret på Strømsøsiden skal også bort i løpet av 2023.
- I påsken 2023 skal BaneNOR halvere antall spor på Drammen stasjon. De tre sporene nærmest elva skal fjernes slik at det flomutsatte stasjonsområdet kan heves 40 cm.
- Sommeren 2023 skal arbeidet i den nye Drammenstunnelen mot Vestfoldbanen være fullført og arbeid med dobbeltspor og strømforsyning starter.
- I 2025 blir det plattform til alle sporene og trapper rett ned fra den nye bybrua inn på stasjonen fra jernbanekaia.
Det nye dobbeltsporet og stasjonen skal stå klar høsten 2025.