Jernbanenettet i Norge
Her finner du oversikt over jernbanenettet i Norge og en presentasjon av hver enkelt banestrekning.
-
Bergensbanen Bergensbanen er 371 kilometer lang fra Hønefoss til Bergen. Banen er knyttet sammen med Randsfjordbanen og Roa–Hønefossbanen i Hønefoss, og med Flåmsbana på Myrdal. Fjerntogene Oslo S–Bergen kjører via Drammen og hele strekningen er 483 km.
-
Bratsbergbanen Bratsbergbanen er 46 kilometer lang fra Porsgrunn til Nordagutu. Banen har forbindelse med Vestfoldbanen, Brevikbanen og Sørlandsbanen.
-
Brevikbanen Brevikbanen er ti kilometer lang og går fra Myrane ved Porsgrunn til Ørvik ved Brevik.
-
Dovrebanen Dovrebanen er 485 kilometer lang fra Eidsvoll til Trondheim. Banen er knyttet sammen med Gardermobanen, Rørosbanen, Raumabanen og Nordlandsbanen. Persontogene kjøres via Gardermobanen sør for Eidsvoll.
-
Drammenbanen og Askerbanen Drammenbanen er 42 kilometer lang fra Oslo S til Drammen. Hele banen har dobbeltspor. På strekningen mellom Lysaker og Asker er det bygget to nye spor i tillegg for bedre kapasitet og høyere hastighet. De to nye sporene benevnes Askerbanen.
-
Follobanen Follobanen er 22 kilometer lang og går direkte fra Oslo S til Ski gjennom den 19,5 kilometer lange Blixtunnelen. Follobanen er knyttet sammen med Østfoldbanen vestre og østre linje på Ski.
-
Gardermobanen Gardermobanen er 64 kilometer lang fra Oslo S til Eidsvoll. Banen er Norges første høyhastighetsbane og er knyttet sammen med Hovedbanen på flere steder, med Kongsvingerbanen på Lillestrøm og med Dovrebanen på Eidsvoll.
-
Gjøvikbanen Gjøvikbanen er 123,5 kilometer lang fra Oslo S til Gjøvik. Banen går gjennom Nordmarka, over Hadeland til Toten og Gjøvik. Gjøvikbanen åpnet i 1902 og ble elektrifisert i 1963.
-
Hovedbanen Hovedbanen er 68 kilometer lang fra Oslo S til Eidsvoll. Banen er knyttet sammen med Gardermobanen flere steder, med Kongsvingerbanen på Lillestrøm og med Dovrebanen på Eidsvoll. Fra Alnabru sør knytter Alnabanen forbindelse til Gjøvikbanen på Grefsen. Hovedbanen er landets eldste jernbanestrekning.
-
Kongsvingerbanen Kongsvingerbanen er 114,7 kilometer lang fra Lillestrøm til Riksgrensen ved Magnor. Banen grener ut fra Hovedbanen på Lillestrøm og følger Glomma fra Fetsund til Kongsvinger før den tar en sørøstlig retning til Magnor og riksgrensen. Banen ble åpnet i 1862 til Kongsvinger og videre til Sverige i 1865.
-
Numedalsbanen Numedalsbanen er i dag formelt et skiftespor underlagt Kongsberg stasjon. Banen har en omfattende trafikk av tømmer- og flistog og er i drift fra Kongsberg til Flesberg, en strekning på 30,5 kilometer.
-
Østfoldbanen Østfoldbanens vestre linje er 170,1 kilometer lang fra Oslo S til Kornsjø og riksgrensen. Banen går langs kysten via Moss og Fredrikstad, videre langs Glomma til Sarpsborg før den går østover til Halden og videre inn til svenskegrensen ved Kornsjø.
-
Østfoldbanen østre linje Østfoldbanen Østre linje er 78,9 kilometer lang fra Ski til Sarpsborg. Banen går gjennom Indre Østfold via Askim, Mysen og Rakkestad og har i Sarpsborg forbindelsesspor direkte videre mot Halden. Østre linje ble åpnet i 1882 og fikk elektrisk drift i 1958. Banen er fra 31.august 2015 i drift som landets første med nytt signalsystem, ERTMS.
-
Randsfjordbanen Randsfjordbanen er 53,99 kilometer lang fra Hokksund til Hønefoss. Banen har forbindelse med Sørlandsbanen i Hokksund, Roa–Hønefossbanen og Bergensbanen i Hønefoss.
-
Randsfjordbanens nordlige del Randsfjordbanens nordlige del, fra Hønefoss til Bergermoen er 15 kilometer lang. I dag drives det ordinær godstrafikk på 10 kilometer av banestrekningen.
-
Roa-Hønefossbanen Roa–Hønefossbanen er navnet på den 32 kilometer lange strekningen som ble bygget og åpnet som en del av Bergensbanen i 1909. Den egentlige Bergensbanen starter først i Hønefoss, og Roa–Hønefossbanen er en forbindelsesbane mellom Gjøvikbanen og Bergensbanen. Strekningen er svært viktig for godstrafikken og som omkjøringsbane for persontrafikken til og fra Bergen ved arbeider eller driftsavvik på Drammenbanen.
-
Rørosbanen Rørosbanen er 382 kilometer lang og går fra Hamar gjennom Østerdalen og over Røros til Støren. Banen er knyttet sammen med Dovrebanen på Hamar og Støren og med Solørbanen på Elverum.
-
Solørbanen Solørbanen er 93,6 kilometer lang fra Kongsvinger til Elverum. Banen er knyttet sammen med Kongsvingerbanen og med Rørosbanen. Solørbanen følger Glommas østside det meste av veien gjennom Solør. Banen er en viktig forbindelsesbane for godstrafikken.
-
Sørlandsbanen Sørlandsbanen er 549 kilometer lang fra Drammen til Stavanger. Banen er knyttet sammen med den 42 kilometer lange Drammenbanen (Oslo S–Drammen).
-
Spikkestadbanen Spikkestadbanen er 13,5 kilometer lang og går fra Asker gjennom Heggedal og Røyken til Spikkestad. Banen var opprinnelig en del av Drammenbanen.
-
Tinnosbanen Tinnosbanen er 39 kilometer lang bane fra Hjuksebø til Tinnoset. Strekningen Hjuksebø–Notodden er 10 kilometer, og det er bare denne delen av banen som har ordinær trafikk.
-
Vestfoldbanen Vestfoldbanen er 138 kilometer lang fra Drammen til Skien. Banen går fra Drammen sørover og gjennom alle Vestfoldbyene unntatt Horten. Vestfoldbanen ble åpnet som en smalsporet bane fram til Skien i 1882. For togtrafikken regnes også strekningen Porsgrunn–Skien med til Vestfoldbanen, selv om denne formelt tilhører Bratsbergbanen. Vestfoldbanen får i 2025 sammenhengende dobbeltspor Drammen–Tønsberg.
-
Arendalsbanen Togene på Arendalsbanen kjøres som tilbringertog til alle togavgangene på Sørlandsbanen. I tillegg har banen en funksjon i lokaltrafikken i området.
-
Bergensbanen Bergensbanen er 371 kilometer lang fra Hønefoss til Bergen. Banen er knyttet sammen med Randsfjordbanen og Roa–Hønefossbanen i Hønefoss, og med Flåmsbana på Myrdal. Fjerntogene Oslo S–Bergen kjører via Drammen og hele strekningen er 483 km.
-
Flåmsbana Flåmsbana er 20,4 kilometer lang bane fra Myrdal stasjon på Bergensbanen til Flåm ved Aurlandsfjorden. Flåmsbana er landets mest utpregede turistbane og er blant Norges mest besøkte og kjente turistattraksjoner.
-
Sørlandsbanen Sørlandsbanen er 549 kilometer lang fra Drammen til Stavanger. Banen er knyttet sammen med den 42 kilometer lange Drammenbanen (Oslo S–Drammen).
-
Dovrebanen Dovrebanen er 485 kilometer lang fra Eidsvoll til Trondheim. Banen er knyttet sammen med Gardermobanen, Rørosbanen, Raumabanen og Nordlandsbanen. Persontogene kjøres via Gardermobanen sør for Eidsvoll.
-
Meråkerbanen Meråkerbanen er 70,69 kilometer lang fra Hell stasjon på Nordlandsbanen til riksgrensen mot Sverige. Opprinnelig var Meråkerbanen navnet på hele strekningen Trondheim–Storlien. Banen åpnet i 1881 og ga normalsporet forbindelse fra Trondheim til det svenske jernbanenettet.
-
Nordlandsbanen Nordlandsbanen er 729 kilometer lang fra Trondheim til Bodø. Banen er landets lengste hovedstrekning og er knyttet sammen med Dovrebanen i Trondheim og Meråkerbanen på Hell. Nordlandsbanen går gjennom et svært vekslende terreng og klima, fra kystterreng via innlandsbygder til høyfjell.
-
Raumabanen Raumabanen er 115 kilometer lang fra Dombås til Åndalsnes. Banen er knyttet sammen med Dovrebanen på Dombås. Åndalsnes er banens endestasjon og knutepunkt for gods- og persontrafikken til og fra Møre og Romsdal.
-
Rørosbanen Rørosbanen er 382 kilometer lang og går fra Hamar gjennom Østerdalen og over Røros til Støren. Banen er knyttet sammen med Dovrebanen på Hamar og Støren og med Solørbanen på Elverum.
-
Nordlandsbanen Nordlandsbanen er 729 kilometer lang fra Trondheim til Bodø. Banen er landets lengste hovedstrekning og er knyttet sammen med Dovrebanen i Trondheim og Meråkerbanen på Hell. Nordlandsbanen går gjennom et svært vekslende terreng og klima, fra kystterreng via innlandsbygder til høyfjell.
-
Ofotbanen Ofotbanen er 43 kilometer lang fra Narvik havn til riksgrensen mot Sverige. Banen har der forbindelse med det svenske jernbanenettet. Ofotbanen er landets tyngst trafikkerte bane der malmtogene fra gruvene ved Kiruna utgjør hoveddelen av trafikken. Banen er også viktig for varetransporten mellom Sør- og Nord-Norge. Ofotbanen regnes som en av Europas vakreste jernbanestrekninger.
Oversikt over jernbanenettet i Norge
Her finner du oversikt over jernbanenettet i Norge og en presentasjon av hver enkelt jernbanestrekning.
- Arendalsbanen
- Bergensbanen
- Bratsbergbanen
- Brevikbanen
- Dovrebanen
- Drammenbanen og Askerbanen
- Flåmsbana
- Follobanen
- Forbindelsesbaner i Oslo
- Gardermobanen
- Gjøvikbanen
- Hovedbanen
- Kongsvingerbanen
- Meråkerbanen
- Nordlandsbanen
- Numedalsbanen
- Ofotbanen
- Østfoldbanen østre linje
- Østfoldbanen
- Randsfjordbanen
- Randsfjordbanens nordlige del
- Raumabanen
- Roa-Hønefossbanen
- Rørosbanen
- Solørbanen
- Sørlandsbanen
- Spikkestadbanen
- Stavne–Leangenbanen
- Tinnosbanen
- Vestfoldbanen