Jernbanesektoren
Jernbanesektoren i Norge består av Jernbanedirektoratet, Bane NOR SF, person- og godstogselskapene, Entur AS, Norske tog AS og Statens jernbanetilsyn. Jernbanedirektoratet skal ivareta den strategiske, helhetlige og overordnede koordineringen og planleggingen av jernbanesektoren.
Overordnet ansvar for jernbanesektoren
Samferdselsdepartementet (SD) har det overordnede ansvaret for transportsektoren. SD har etatsstyring av Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn, og eierstyring av Bane NOR SF, Norske Tog AS og Entur AS. SD har også ansvaret for det statlige eierskapet av Vy AS og Flytoget AS, mens Næringsdepartementet har ansvaret for det statlige eierskapet av Mantena AS.
Aktørene i jernbanesektoren
Jernbanedirektoratets samfunnsoppdrag er å nå overordnede mål om en effektiv, sikker og miljøvennlig jernbanesektor. Jernbanedirektoratet skal ivareta den strategiske, helhetlige og overordnede koordineringen og planleggingen av jernbanesektoren, og skal legge samfunnsøkonomiske lønnsomhetsvurderinger til grunn for sin virksomhet.
Jernbanedirektoratet inngår avtaler som sikrer at helheten og sammenhengene i et velfungerende jernbanesystem blir ivaretatt.
Som fagorgan har Jernbanedirektoratet et nasjonalt koordineringsansvar og faglig ansvar for å samordne sektoren.
Jernbanedirektoratet har også ansvaret for og Norsk fagskole for lokomotivførere, og er etatsstyrer for Norsk Jernbanemuseum.
Bane NOR SF er et statsforetak og har ansvaret for statlig jernbanestruktur og jernbaneeiendommer. Dette innebærer også eiendomsvirksomhetene.
Bane NOR SF forvalter og forbedrer jernbanens infrastruktur på vegne av staten. Dette består av:
- jernbanesporet
- strømforsyningen til togene
- signalsystemene
- radiokommunikasjon for trafikkstyring
- stasjonene
- godsterminalene
- tekniske anlegg for togtrafikken
Bane NOR har også ansvaret for trafikkstyringen (togledelsen). Trafikkstyring innebærer å bestemme hvilke tog som får kjøre hvor og nå.
Persontrafikkoperatørene har ansvaret for persontrafikken på konkrete strekninger og linjer for perioder på 8 til 10 år.
Persontrafikk blir ikke kjørt under kommersielle vilkår, og staten yter et tilskudd til togoperatørene for mesteparten av persontrafikken som går med tog. Jernbanedirektoratet inngår trafikkavtaler med persontrafikkoperatørene. Avtalene er enten anskaffet ved direktetildeling eller konkurranseutsetting.
Noe av persontrafikken kan drives uten offentlig tilskudd. Dette gjelder i dag Flytoget og fjerntogene mellom Oslo og Stockholm.
Disse er persontrafikkoperatører med tillatelse til å kjøre persontog i Norge:
Godstrafikk på jernbanen blir kjørt av forskjellige godstransportoperatører. Godsoperatørene stiller med tog som kan transportere godset og kjører togene mellom forskjellige terminaler. I Norge er godstransport med tog kommersielt, det vil si at den kjøres uten offentlig støtte.
Disse er godsoperatører med tillatelse til å kjøre godstog i Norge:
Entur AS er et statlig selskap som eier og styrer systemet for salg av togbilletter og samler data for all kollektivtrafikk. Entur tilbyr en felles oversikt over alle rutetider og holdeplasser for all kollektivtransport gjennom den nasjonale reiseplanlegger Entur-appen.
Norske tog AS er et statlig selskap som eier og forvalter togmateriellet som er leid ut til togselskapene. Norske tog AS har avtale med staten på dette.
Statens jernbanetilsyn (SJT) er tilsynsmyndighet for jernbanen i Norge. SJT ivaretar sikkerheten på jernbanen, og sikrer også at alle jernbaneforetak skal ha tilgang til spor, serviceanlegg og tjenester på like vilkår.
Organiseringen av sektoren
Figuren under viser organiseringen av jernbanesektoren og aktørenes roller.