Flere er fornøyde
Bane NOR har de siste årene forbedret skilt og skjermer på togstasjonene. Det har gjort reisen enklere for passasjerene viser en ny undersøkelse.
Jernbanedirektoratet gjennomfører en kundetilfredshetsundersøkelse som viser hva de synes om informasjonen de får både når alt går som det skal og når det er avvik i trafikken, for eksempel buss for tog. I 2018 var 82prosent av passasjerene fornøyde med informasjonen de fikk når de skulle ta tog. Etter at Bane NOR har tatt flere enkle grep som til sammen gjør en stor forskjell, var 88 prosent av passasjerene fornøyde i 2021. Ekstra krevende er det å nå ut med riktig informasjon til rett tid når det oppstår avvik i togtrafikken. Høsten 2020 svarte bare 46 prosent at de var svært eller ganske fornøyd med informasjonen på skjermene når det var avvik. Etter noen enkle grep fra Bane NOR, svarte 77 prosent det samme i 2021-undersøkelsen. Avvik med gul farge Bane NORs Kunde- og trafikkinformasjon jobber hver dag for å gjøre det lettere for folk å finne ut når og fra hvilken plattform toget går når noe oppstår. På skjermene på stasjonene er for eksempel skriften nå i hovedsak hvit, og gul ved avvik. Forandringene har blitt gjort etter innspill fra spørreundersøkelser på stasjoner, fra togselskapene, kundesentrene til Bane NOR og Entur. – Alle skal få riktig, lik, rask og nyttig informasjon, sier Victor Hansen, leder for kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR. Det er vår ambisjon, og først da kan de få gode reiseopplevelser og velge å reise med tog oftere.
Dette har blitt bedre:
Nytt oppsett og forandrete farger på -informasjonsskjermene Tog som går og tog som er innstilt står hver for seg på skjermen Busstider og holdeplass står på utvalgte skjermer når det er buss for tog Faste busstopp til buss for tog med -merking hele året Bedre skilting til holdeplassen når det er buss for tog Flere stasjoner har fått skjermer og -merking som viser hvor du skal vente om du har med barnevogn eller kommer i rullestol Forbedringer i Nå-appen Det jobbes også med flere forbedringer.