Togtilbudet blir bedre
I første seksårsperiode av Nasjonal transportplan vil det skje mye på jernbanen. Her kan du lese om hvordan togtilbudet bedres en rekke steder i landet.
TRØNDERBANEN
- 14 nye tog, elektrifisering og en rekke andre tiltak.
- Effekt: To tog i timen Melhus–Trondheim–Steinkjer (først til Stjørdal).
MERÅKERBANEN
- Elektrifisering.
- Effekt: Mulig med ny grensekryssende person- og godstransport.
DOVREBANEN
- Ferdigstilling Venjar–Langset og Kleverud–Sørli–Åkersvika.
- Effekt: To tog i timen og 20 minutter kortere reisetid Oslo–Hamar.
OSLO
- Oppstart av flere tiltak rundt Oslo.
- Effekt:
Lokaltog hvert tiende minutt mellom Ski/Lillestrøm/Asker og Oslo.
Lokaltog hvert kvarter Moss–Oslo.
Flere avganger i rushtiden fra mange pendlerbyer.
ØSTFOLDBANEN
- Ferdigstilling Follobanen og Sandbukta–Moss–Såstad.
- Effekt: Økt frekvens og 13 minutter kortere reisetid Oslo–Moss.
VESTFOLDBANEN
- Ferdigstilling av Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker.
- Effekt: Opptil fire tog i timen og 10–14 minutter kortere reisetid Oslo–TønsbergAnleggsstart Stokke–Sandefjord.To tog i timen og 15–20 minutter kortere reisetid Oslo–Skien.
RINGERIKSBANEN
- Anleggsstart for felles prosjektet Ringeriksbanen/E16
- Effekt: En halv times reisetid Oslo–Hønefoss og en times kortere reisetid Oslo–Bergen.
VOSSEBANEN
- Anleggsstart for dobbeltspor Arna–Stanghelle
- Effekt: Redusert rasfare og 15 minutter kortere reisetid Bergen–Voss.
JÆRBANEN
- Mindre investeringer i vendeanlegg, togparkering og stasjonstiltak
- Effekt: Fire tog i timen Stavanger–Ganddal i 2025. Seks tog i timen Stavanger–Skeiane i 2027/2028.
Nettdekning
Regjeringen legger opp til å sikre nettdekning i tunneler mens kommersielle aktører bygger ut i åpent landskap.
Effekt: Mer stabil nettdekning på toget
Vedlikehold og fornyelse
- Større satsing på vedlikehold og fornyelse
- Nytt digitalt signalsystem på hele jern-banenettet
Effekt: Redusert vedlikeholdsetterslep og en mer driftsstabil togtrafikk
Godstrafikk
- Forlengelse av kryssingsspor Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim,
- Oslo-Kongsvinger-Narvik via Sverige og Trondheim-Bodø
Effekt: Reduserte transportkost-nader for næringslivet og reduksjon av CO2-utslippet på 29 000 tonn, noe som har en samfunnsøkonomisk verdi på over to milliarder kroner
Tiltak på Alnabru i Oslo, Nygårds-tangen
i Bergen og Narvikterminalen.
Effekt: Økt kapasitet og mer effektiv drift av godsterminalene
Årlige økonomiske rammer 2022-2027
- Investeringer:
16 milliarder - Drift/vedlikehold/fornyelse:
10 milliarder - Kjøp av togtransport:
3,9 milliarder - Forvaltning:
633 millioner *
* Jernbanedirektoratets budsjett – herunder utrednings- og utviklingsarbeidet, Jernbanemuseet, Lokførerskolen og det nasjonale kompetansesenteret Konnekt.