Slik vil hun endre Vy
Gro Bakstad er stolt av de resultatene hun har oppnådd som leder i Posten. Nå forbereder hun seg på hardt arbeid sammen med de ansatte i Vy.
Denne magasinsaken er flere år gammel. Innholdet kan derfor være utdatert.
– Joda, det kiler litt i magen. Men først og fremst gleder jeg meg. Sammen skal vi jobbe hardt for å skape de gode kundeopplevelsene, sier den nye sjefen for Vy. Jernbanemagasinet treffer henne på et møterom i Posthuset, før hun skal ut og treffe lokførere, konduktører, bussjåfører og en rekke andre Vy-ansatte.
Møte med: Gro Bakstad (54)
Tittel: Konsernsjef
Sivilstand: Gift, har to døtre på 23 og 19 år. Bor på Malmøya i Oslo.
Bakgrunn: Siviløkonom fra Norges Handelshøyskole, har blant annet bakgrunn som konserndirektør i Posten Norge med ansvar for det norske post- og logistikknettverket. Er dessuten styremedlem i DnB ASA og Veidekke.
Aktuell: Tiltrådte mandag 7. september som sjef for Vygruppen.
Øvde og øvde. «Skal du bli god, må du trene, trene, trene.» Dette fikk unge Gro Bakstad tidlig innprentet av sin far, som var lidenskapelig opptatt av jobben sin som rektor på musikkskolen i Moss. – Så jeg øvde og øvde, minnes hun. Ny klarinett i julegave var ikke akkurat det hun drømte om som elleveåring, men hun erfarte raskt at øving gir resultater. Og som ung tenkte rektor-datteren at hun skulle holde på med musikk resten av livet. Slik skulle det ikke gå. Moren jobbet i et forsikringsselskap, og den engasjerte jentungen hennes hadde én lidenskap: Hun likte tall. Interessen for det hun kaller «de kvantitative fagene» gjorde at hun ble tatt opp som student på Norges Handelshøyskole i Bergen. Der fikk hun venner for livet, og de har endt opp i helt forskjellige jobber.
Gass og brems. – På Handelshøyskolen, der lærer du å lære, resonnerer kvinnen som etter studietida ble tilsatt i et av verdens største revisjonskonsern, Arthur Andersen LLP. Her var Gro Bakstad i åtte år: – Den jobben fungerte i grunnen som en fortsettelse av skolegangen. Et strukturert opplæringsopplegg med coaching og tilbakemelding hele veien.
Jeg er ydmyk for at jeg skal inn i en helt annen bransje. Jeg skal jeg lære Vy og hele bransjen å kjenne, men jeg har jo med meg livserfaring og erfaring fra tidligere lederroller som kan bli nyttig.
Gro Bakstad
Etter flere konsulentjobber hadde Gro Bakstad behov for å finne sin plass i én virksomhet og «faktisk være med helt til mål.» I 2004 tiltrådte hun som økonomidirektør i Posten Norge, som to år tidligere hadde blitt omgjort til aksjeselskap. Grepene som ble tatt, ble lagt merke til, og i 2007 ble Bakstad kåret til «Årets økonomileder.» I takt med synkende postvolumer har et tradisjonelt norsk postselskap utviklet seg til å bli et nordisk logistikkonsern, og i dag kommer to tredjedeler av inntektene fra logistikksiden. – Det var en kombinasjon av gass og brems, oppsummerer Bakstad, som er stolt av at krevende nedbemanninger ble gjennomført mens medarbeidertilfredsheten økte og sykefraværet gikk ned. Samtidig gir hun honnør til ledere og ansatte som sto midt oppi de store omstillingene.
Se inn i glasskulen. – Ser du likhetstrekk mellom det du har vært gjennom i Posten og den jobben som ligger foran deg i Vy? – Jeg er ydmyk for at jeg skal inn i en helt annen bransje. Jeg skal jeg lære Vy og hele bransjen å kjenne, men jeg har jo med meg livserfaring og erfaring fra tidligere lederroller som kan bli nyttig. Lærdommen er at vi stadig må endre oss. Det oppstår nye kundebehov, nye konkurrenter og nye markeder. Det er den verdenen vi lever i. – Hva vil du legge mest vekt på som Vy-sjef? – Vi må prøve å se inn i glasskulen, se langt fram, sette en retning og kommunisere den. Jeg vil legge vekt på å sette tydelige mål og følge opp. Det å være tett på og forstå virksomheten ser jeg som utrolig viktig. Da blir det enklere å involvere organisasjonen når vi skal gjennomføre endringene.
Tre kjappe
Hvordan var oppveksten din i Moss?
Jeg hadde en helt gjennomsnittlig, men trygg og god oppvekst med jordnære foreldre. Min søster var ti år yngre enn meg, så jeg ble nok litt bortskjemt.
Hva er din beste og dårligste side?
Jeg blir veldig engasjert i det jeg holder på med, og jeg har hatt flinke ledere som har utfordret meg. Privat kan jeg være litt rotete, og det kan irritere noen andre familiemedlemmer.
Hva liker du best å gjøre på fritida?
Jeg liker bedre å lese enn å luke og gå skiturer, men heldigvis har jeg hunden Alfred som jeg går tur med om kvelden. Jeg har kjempehyggelige naboer!
Bli kjent. Etter hvert som åra har gått, har Gro Bakstad mer og mer innsett at alt ikke kan måles i tall. Tett dialog med tillitsvalgte og effektiv kommunikasjon er eksempelvis helt avgjørende for å få gode løsninger. – Jeg ser fram til å bli kjent med de dyktige folka som jobber i Vy. Jeg har brukt toget en god del i jobben, har vært en fornøyd kunde og møtt mange imøtekommende og flinke Vy-medarbeidere. Mitt inntrykk er at Vy er et fantastisk selskap med utrolig spennende muligheter. Vi står selvfølgelig foran store forandringer, men jeg opplever det som et privilegium å få lede en sentral samfunnsaktør som betyr så mye for så mange. Vi skal bidra til å få folks hverdagslogistikk til å gå opp, men også sørge for at flere kan få se landet vårt på en miljøvennlig og grei måte. I bunn og grunn vil det handle om å vinne den tøffe konkurransen.
Vi står selvfølgelig foran store forandringer, men jeg opplever det som et privilegium å få lede en sentral samfunnsaktør som betyr så mye for så mange.
Gro Bakstad
Vi skal levere. – I 2016 ble det norske postmarkedet åpnet for full konkurranse. Hva gjør konkurranse med et offentlig eid selskap? – For Postens del bidro konkurransen til at vi skjerpet oss. Det er jo heller ingen grunn til at et offentlig eid selskap skal levere dårligere eller dyrere tjenester til kundene enn private. Vi skal være minst like gode og minst like effektive. Og da er vi konkurransedyktige.
– Hvordan ser du for deg Vy om fem år? – Jeg tenker at Vy har vunnet enda flere kontrakter, at vi har skapt enda flere miljøvennlige løsninger som gjør det attraktivt å reise kollektiv enten på jobb eller ferie. Og vi har fått flere bedrifter til å transportere gods på toget i stedet for på lastebiler. Vi skal levere!