Fullt kjør i Entur

Nordmenns ønske om å leve mer miljøvennlig skaper travle dager hos Enturs kundesenter, forteller skiftleder Celine Bakke.

Gisle Johnsen

MDG ble en av valgets store vinnere. Merker dere noe til nordmenns økende miljø- og klimaengasjement? Helt klart. Både ved at flere vanlig reisende velger tog i hverdagen, og ved at folk kontakter oss for å undersøke hvordan de kan reise mer miljøvennlig på ferie. I tillegg er det en ny trend at forretningsreisende ønsker å bruke nattog for å komme utsovet til møter i andre byer. Akkurat det tror jeg at vi, avhengig av kapasiteten, kommer til å se mye mer av.

Celine Bakke

  • Alder: 49 år
  • Utdanning: Videregående skole
  • Stilling: Skiftleder hos Entur
  • Ansatt siden: 2014

Hva kan dere hjelpe kundene med, og når må dere melde pass? Vi kan hjelpe dem med det aller meste. Vi er kundesenter for alle operatører i Norge, og det er kjempespennende å begynne samarbeidet med Go-Ahead og SJ som har vunnet konkurranser; dette er nytt terreng for oss alle. Utenlands har vi et samarbeid med alle Vest-Europeiske land, med unntak av England og Finland. Også i Øst-Europa er det mye vi kan bistå med. Hvilke reisetrender og -vaner treffer jernbanen? Klimabevisstheten øker, men reisevanene endres ikke over natten. Folk flyr fortsatt, men stadig flere med en liten skygge av dårlig samvittighet. I våre klimaregnskap er det å kutte en eller flere private flyreiser årlig den lavest hengende frukten av dem alle. Togreiser har potensial i seg til å være langt mer trendy og tidsriktig enn flyreiser, også fordi stadig flere av oss kan kombinere jobb og fritid. På toget kan vi være operative på en helt annen måte enn på flyplasser og fly.

Togreiser har potensial i seg til å være langt mer trendy og tidsriktig enn flyreiser, også fordi stadig flere av oss kan kombinere jobb og fritid.

Celine Bakke, skiftleder hos Entur

Hvordan merker dere den digitale utviklingen? På alle vis. Det skjer utrolig mye. Heldigvis er ikke nordmenn redde for å prøve nye ting, de omfavner raskt selvbetjente løsninger. Men samtidig må de som ikke henger med, ivaretas. Der er vi viktige. Hva er den rareste henvendelsen du har fått? Det var en kunde som ville bestille reise til  «The Northern Lights», nordlyset. Han ville vite raskeste vei, avganger og pris – han var overbevist om at det var en destinasjon.