Bygger smartere i Drammen
Med prosjektsjef Hanne Stormo i spissen har Bane NOR endret rekkefølgen på når jernbanen skal bygges ut gjennom Drammen. Men i 2020 blir det fullt trøkk.
Denne magasinsaken er flere år gammel. Innholdet kan derfor være utdatert.
Hva har skjedd? – Vi ønsker å skape større sikkerhet for budsjett og gjennomføring, og det gjør at vi vil bygge tunnelene og selve Vestfoldbanen ut til Kobbervik sør for Drammen først. Dermed kan vi blant annet droppe å bygge et midlertidig signalanlegg mellom Drammen og Gulskogen. Det betyr at vi kan hoppe rett over fra dagens anlegg til ERTMS. I 2019 starter vi med tunnelpåhugg og forberedende arbeider, i 2020 blir fullt trøkk.
Hanne Stormo
- Alder: 52
- Utdanning: Ingeniør bygg og anlegg
- Stilling: Prosjektsjef intercityutbyggingen gjennom Drammen
- Forrige arbeidsgivere: Statens vegvesen, Mesta, Norsk Jernbanedrift
- Ansatt i Bane NOR siden: 2009
Hvordan blir det å bygge så stort midt i en by? – Vi skal heldigvis ikke rive mer enn et fåtall boliger, men vi kommer svært tett innpå mange naboer. Det blir både støy, støv og andre ulemper, men du verden så bra det skal bli etterpå! I 2024 får både byen og jernbanen et kjempeløft. Vi har et nært og godt samarbeid med både kommune og andre berørte. Nå bygger vi Drammen – Kobbervik først, deretter Drammen stasjon, så Drammen – Gulskogen.
I 2019 starter vi med tunnelpåhugg og forberedende arbeider, i 2020 blir fullt trøkk.
Hanne Stormo, prosjektsjef for intercityutbyggingen gjennom Drammen
Det blir vel ikke problemfritt for togbrukerne heller? – Nei, det blir nødvendig å kutte antallet togavganger fra Drammen stasjon. I dag har vi 850 togbevegelser i byen per døgn. Når vi bygger om stasjonen, må vi halvere antallet spor fra seks til tre. Men vi har som absolutt mål å lage en robust ruteplan med så mange tog som mulig. Og vi vil bruke Brakerøya stasjon som avlastning. Den ligger jo også i Drammen! Hva med bybrua? – Drammen kommune har varslet at de vil bygge ny bybru samtidig. Det gjør at vi får en fantastisk mulighet for å tilpasse bybrua til stasjonen og plattformene. Her samarbeider vi tett, så må vi finne en løsning på eksakt hvem som har ansvar for hva.