Slik sikrer hun at prosjektene blir ferdige til rett tid
Kjersti S. Læknes planlegger hva hun skal ha til middag en måned framover. Det personlighetstrekket nyter Bane NOR nå godt av.
Denne magasinsaken er flere år gammel. Innholdet kan derfor være utdatert.
I erkjennelsen av at for mange prosjekter har endt med overskridelser, mangelfull kvalitet, forsinket overlevering og smertefulle sluttoppgjør, besluttet Bane NOR i fjor å innføre en ny måte å jobbe på. Heretter skal alle store prosjekter gjennomføres med metoden for systematisk ferdigstillelse. Det skal sikre at prosjektene blir ferdige til rett tid, innenfor budsjett og med riktig kvalitet.
– Jeg er ikke akkurat impulsiv, nei, jeg har sikkert en diagnose
Kjersti S. Læknes, leder av systematisk ferdigstillelse i prosjektet Drammen-Kobbervikdalen
Aksepterer ikke rot. – Dette er en ny og mer systematisk metode å jobbe på i jernbanen. Prosessen dokumenteres fortløpende, vi får bedre kontroll og unngår store etterarbeider når prosjektet er slutt, forteller Læknes når vi møter henne ved det som må være en av Norges ryddigste arbeidspulter hos Bane NOR i Drammen. For lederen av systematisk ferdigstillelse i prosjektet Drammen-Kobbervikdalen aksepterer ikke rot, verken på jobb eller privat. Dette er en kvinne som blir frustrert dersom noen har flyttet på en kaffekopp i kjøkkenskapet hjemme, slik at ikke alle hankene står parallelt.
Utrolig deilig. – Jeg er ikke akkurat impulsiv, nei, jeg har sikkert en diagnose, sier hun og ler. Men å være strukturert, og i tillegg en selverklært fagidiot, har vært en klar fordel i arbeidslivet, der hun tidligere har jobbet med systematisk ferdigstillelse i blant annet Statoil, før hun i juli i år begynte med det samme i Bane NOR. – Det er utrolig deilig å komme vekk fra olje og gass. Der svinger konjunkturene så voldsomt. Enten er alt rosenrødt, eller så er alt helsvart. Her er det mye mer forutsigbart, sier hun.
Fantastisk verktøy. Ifølge Læknes har innføringen av systematisk ferdigstillelse allerede vist seg som svært nyttig i Bane NOR. Hun forteller at da Condotte, en av totalentreprenørene i Follobaneprosjektet, gikk konkurs, visste man akkurat hva de hadde levert og hva som gjensto, noe som gjorde det mye enklere for nye leverandører å vite hvor de skulle ta fatt. – Uten systematisk ferdigstillelse ville ikke det vært mulig. Tidligere satt folk gjerne med hvert sitt lommeregnskap, noen Excel-ark og andre ting på egne pc-er, uten at noen hadde den fullstendige oversikten fra start til slutt. Og det var for lett å stikke sugerøret ned i kassa og hente ut litt flere midler hvis ikke alt gikk helt etter planen, sier hun. Prosjektet hun får ansvaret for å følge, er mindre enn Follobanen, men stort nok. Som en del av InterCity-satsingen på Østlandet skal det bygges ny, dobbeltsporet jernbane fra Drammen til Kobbervikdalen, i tillegg til at stasjonene Drammen og Gulskogen skal bygges om. Det innebærer blant annet seks kilometer fjelltunnel, 275 meter løsmasse- tunnel og 700 meter miljøtunnel.
Før var det for lett å stikke sugerøret ned i kassa og hente ut litt flere midler hvis ikke alt gikk helt etter planen
Kjersti S. Læknes, leder av systematisk ferdigstillelse i prosjektet Drammen-Kobbervikdalen
Systematisk ferdig. Detaljreguleringsplan og utbyggingsavtale ble vedtatt i Drammen bystyre i april, og det er satt av midler til byggestart i neste års statsbudsjett. Forberedende arbeider er allerede i gang, men anleggsstarten skjer først neste år. Planen er at den nye jernbanestrekningen skal stå ferdig i 2025. Sjansen for at det skal lykkes, er ifølge Læknes blitt klart større etter innføringen av systematisk ferdigstillelse. Den nye metodikken brukes heller ikke bare internt i Drammen-Kobbervikdalen. Lederne for systematisk ferdigstilling i alle Bane NORs store utbyggingsprosjekter møtes nå ukentlig og utveksler erfaringer. Læknes har spesielt tett kontakt med sin kollega i Nykirke-Barkåker-prosjektet. – Vi har faktisk en plan om å kunne steppe inn for hverandre ved avvikling av ferier, sier hun.