Randsfjordbanen
Randsfjordbanen er 53,99 kilometer lang fra Hokksund til Hønefoss. Banen har forbindelse med Sørlandsbanen i Hokksund, Roa–Hønefossbanen og Bergensbanen i Hønefoss. Opprinnelig utgjorde Randsfjordbanen hele strekningen Drammen–Randsfjord (89,6 km). Banen fungerer i dag som forbindelsesbane til og fra Bergensbanen.
Fakta om Randsfjordbanen
- Banelengde: 53,99 km
- Stasjoner og holdeplasser med persontrafikk: 2
- Elektrisk drift: 1959
- Fjernstyring: 1974
- Tilknyttede baner: Roa–Hønefossbanen, Bergensbanen og Sørlandsbanen, Krøderbanen (museumsbane fra Vikersund)
Randsfjordbanen mellom Hokksund og Hønefoss har i dag all persontrafikk og deler av godstrafikken til og fra Bergensbanen. Banen følger Drammenselva nordover fra Hokksund før den ved Vikersund stasjon fortsetter langs Tyrifjorden til Ringerike og Hønefoss.
Trafikk og standard
Persontrafikken på Randsfjordbanen utgjøres i dag av Bergensbanens fjerntog. Godstrafikken omfatter tog til og fra Bergen.
Banen har for det meste en god traseføring som muliggjør rask kjøring etter norske forhold. Randsfjordbanen ble opprinnelig bygget som smalsporet bane (sporvidde: 1067 mm.), men fikk normalspor ved Bergensbanens åpning i 1909. Banen ble elektrifisert i 1959 og fikk fjernstyring i 1974. Før Bergensbanens fjerntog begynte å kjøre banen og over Drammen til Oslo, ble den forsterket med nye sviller og skinner. Banen innehar i dag samme hovedlinjestandard som Bergensbanen.