Tiltak for å bedre driftsstabiliteten og kundeopplevelsen ved avvik
Hver enkelt aktør i jernbanesektoren jobber daglig med en rekke tiltak for å bedre driftsstabiliteten og kundeopplevelsen ved avvik på jernbanen. På denne siden har vi samlet noen av tiltakene som nylig er fullførte og som er i gang.
Hvem har ansvaret for de ulike tiltakene?
Jernbanedirektoratet har ansvaret for å koordinere aktivitetene i jernbanesektoren, og sikrer et best mulig samspill mellom jernbaneaktørene:
Bane NOR har ansvaret for drift og vedlikehold av infrastrukturen, trafikkstyringen og ruteplanen.
Norske tog anskaffer, eier og forvalter togmateriellet som er leid ut til togselskapene.
Persontrafikkoperatørene har ansvaret for persontrafikken på de ulike jernbanestrekningene.
Entur samler data for all kollektivtrafikk, og utvikler og drifter felles salgs- og billetteringsløsninger gjennom Entur-appen.
Nylig fullførte tiltak
Vinterberedskap:
- Bane NOR har etablert nytt aksjonskort for for ekstremt snøfall. Aksjonskortet omfatter planer, retningslinjer og tiltak for å redusere konsekvensene ved ekstreme snøfall.
- Planer for vinterberedskap er oppdatert.
- Nye maskiner med kraftig fres er anskaffet.
- Bane NOR gjennomfører bedre vedlikehold på gulemaskiner.
Infrastruktur:
- Reåpning av begge tunnelløpene i Blixtunnelen desember 2024 gir bedre kapasitet.
- Bedre drivmaskiner på sporveksler rundt Oslo S for å redusere jordfeil.
- Økt kapasitet på feilretting.
- Utbedret kabelfeil på Drammen stasjon.
- Repeterbaliser etablert på stasjonene Vigrestad, Nærbø og Varhaug.
Ruteplan:
- Endringer i ruteplan R25 på Jærbanen.
Kjøretøy:
- Oppgradering av togsett (type Flirt).
- Datadeling for å styrke vedlikehold og modifikasjoner ved kjøretøy.
- Utvidete skiftordninger for økt vedlikeholdskapasitet.
Kundeopplevelser:
- Nye tavler på Stavanger S, Oslo lufthavn og Bergen S.
- Nytt kamera på Værnes for å optimalisere stasjonsopphold.
- Fysisk tilrettelegging for alternativ transport ved flere stasjoner.
- Oppdatert NÅ-app gir bedre sanntidsinformasjon.
- Sektormerking på stasjoner og synliggjøring av fyllingsgrad.
Pågående tiltak
Infrastruktur:
- Oppdeling av signalområder for raskere å identifisere og rette opp jordfeil
- Sektormerking på stasjoner for mer effektive stasjonsopphold
- Forslag til endring i jernbaneforskriften for å sikre tilstrekkelig med tid i sporet til nødvendig vedlikehold
- Ras- og flomsikring
- Reingjerder langs Nordlandsbanen
- Sanering av planoverganger
- Styrke sikkerheten ved planoverganger med hinderdeteksjon
- Fornying av kontaktledningsanlegg
- Forbedring av vedlikeholdsprosesser hos Bane NOR
Trafikkstyring:
- Bedre beslutningsstøtte for togledere gjennom mer systematisk analyse av historiske data, robuste prosedyrer og bedre samhandlingsløsninger
- Tettere oppfølging av brudd på forutsetninger for ruteplanen. Forslag til ny jernbaneforskrift styrker muligheten for å sikre at togselskap kjører i tråd med planforutsetningene
Kjøretøy:
- Under vurdering: Felles tjeneste for skifting av tog på verksteder for mer effektiv hensetting.
Tiltak som vil gi effekt på lengre sikt
Jernbanesektoren har en rekke pågående og kommende tiltak og prosjekt som vil gi bedre driftsstabilitet på lengre sikt. Her presenterer vi et lite utvalg av tiltakene.
Nye infrastrukturtiltak:
- Kapasitetsøkende tiltak mellom Drammen og Tønsberg er planlagt å være ferdig i desember 2026
- Kapasitetsøkende tiltak på Dovrebanen mot Hamar
- To tog i timen på Trønderbanen
Systematisk vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen:
- Fornyelse av kontaktledningsanlegg
- Økning av dimensjoner for drenering
- Fornyelse av spor og sporveksler
Nytt togmateriell:
- Nye lokaltog på Østlandet fra sommeren 2026 gir 40 prosent mer kapasitet.