Sjekker interessen for kommersiell drift av Flåmsbana
Jernbanedirektoratet ber nå om informasjon fra togoperatørene om interesse for kommersiell drift av Flåmsbana. Informasjonen skal brukes til å kartlegge behovet for en ny trafikkavtale for persontogtilbudet på Flåmsbana fra desember 2027.
Jernbanedirektoratet går ut med en forespørsmål om informasjon til markedet (RFI) for å kartlegge interessen for å drifte hele eller deler av togtilbudet på Flåmsbana uten trafikkavtale med staten. Parallelt vurderer direktoratet samfunnets transportbehov på Flåmsbana.
Persontogselskaper og andre interessenter som ønsker å gi sine innspill har frist til 10. april. Jernbanedirektoratet vil deretter ta med innspillene i den endelige vurderingen av behovet for trafikkavtale på Flåmsbana.
Bakgrunn for RFI på Flåmsbana
- Jernbanedirektoratet skal sikre drift av ulønnsomme persontransporttilbud gjennom statlig kjøp av offentlige tjenesteforpliktelser.
- Jernbanedirektoratet har i dag en trafikkavtale med Vygruppen på Flåmsbana. Denne avtalen utløper ved ruteterminskiftet i desember 2027.
- Jernbanedirektoratet skal avdekke om det er behov for en ny trafikkavtale for persontogtilbudet på Flåmsbana fra desember 2027.
- I arbeidet med nye trafikkavtaler samler Jernbanedirektoratet inn et bredt kunnskapsgrunnlag for å sikre et godt og helhetlig togtilbud.
- Jernbanedirektoratet gjør oppdaterte vurderinger av samfunnets transportbehov på de aktuelle strekningene.
Dagens trafikkavtale setter krav om:
- minimum fire avganger hver vei hver dag på strekningen Myrdal–Flåm. Det skal være en avgang om morgen, en midt på dagen, en om ettermiddag og en tidlig kveld alle dager. Rutetilbudet kan tilpasses ved ferier, høytider og på helligdager.
- rutetilbudet skal i best mulig grad korrespondere med øvrig togtrafikk til/fra Myrdal stasjon.
- togtilbudet skal ha høy pålitelighet.
- hyppig reisende skal tilbys et «ambassadørkort», som er et årskort som følger kalenderåret. I 2025 koster dette årskortet 950 kroner for de som skatter til Aurland kommune, og 1300 kroner for øvrige reisende. Barn får 50 prosent rabatt.
Trafikkavtalen omfatter ikke et vederlag, men Vygruppen har etter avtalen enerett på å tilby persontogtjenester på strekningen.
