Jernbanedirektoratet Jernbanemagasinet Arkiv Infrastruktur Otta bru: Landkaret må både forsterkes og justeres
Arbeid med å forsterke søndre landkar på Otta bru vil pågå fram til midten av april

Otta bru: Landkaret må både forsterkes og justeres

Det pågår et intensivt arbeid med å utbedre skadene på det søndre landkaret på Otta bru på Dovrebanen. Bane NOR er i full gang med utbedringsarbeidene, men Dovrebanen blir ventelig stengt på stedet fram til midten av april.

Foto: Njål Svingheim

– Dette arbeidet har høyeste prioritet og vi jobber så raskt vi kan med utbedringene, sier strekningssjef i Bane NOR på Dovrebanen, Philippe Olivier. Det er nødvendig å forsterke det søndre landkaret etter at det fikk skader i forbindelse med opphoping av is i elva i januar. Isen første til stor vannføring undergraving ved det søndre landkaret på Otta bru.

Spunting og tilkjøring av steinmasser pågår første uken i februar.Foto: Njål Svingheim
Spunting og tilkjøring av steinmasser pågår første uken i februar.
Philippe Olivier er strekningsleder for Dovrebanen i Bane NORFoto: Bane NOR
Philippe Olivier er strekningssjef i Bane NOR på Dovrebanen.

Omfattende arbeid

– Forsterkningsarbeidet innebærer blant annet spunting, deretter støping rundt det skadde landkaret. I tillegg skal det skiftes skinner og sviller over et kort område. Det vil nødvendigvis ta noe tid før det igjen er trygt å kjøre tog over brua. – Jobben er omfattende, men vi har fått på plass både mannskaper og riktig utstyr så fort det har vært mulig og arbeidene er planlagt og prosjektert, forklarer Olivier.

Det jobbes så raskt som mulig med å forsterke det skadde landkaret på Otta bru.Foto: Njål Svingheim
Det jobbes så raskt som mulig med å forsterke det skadde landkaret på Otta bru.


 – Vi forstår godt den belastningen dette er for både passasjerer, godskunder og togselskapene, og synes selvfølgelig det er veldig leit å oppleve en ny slik stengning på Dovrebanen, sier strekningslederen.

Mens Otta bru er stengt for trafikk er det overgang mellom buss og tog på Vinstra stasjon.Foto: Njål Svingheim
Mens Otta bru er stengt for trafikk er det overgang mellom buss og tog på Vinstra stasjon.

Store konsekvenser  

Stengningen av Otta bru får størst konsekvenser for godstrafikken. En del av godstogene blir kjørt over Rørosbanen, men en stor andel av godset blir overført til biltransport. Godstogene til og fra Åndalsnes er innstilt.

For persontrafikken kjøres det buss for tog mellom Vinstra og Dombås på de fleste avgangene. For ett togpar er det buss hele veien mellom Vinstra og Trondheim. Ett togpar på dagtid er innstilt, mens nattogene også er innstilt, opplyser SJ Norge. Siden det nå kjøres flere godstog over Rørosbanen, er rutene for noen persontog justert for å gi plass til den økte godstrafikken.

SJ Norge opplyser at de jobber med å korte ned på buss for togstrekningen mest mulig. Målet er å få togtilbudet så godt som mulig, også under VM på Ski Trondheim som arrangeres i perioden 26. februar til 9. mars.


Se SJ Norges nettsider for oppdatert trafikkinformasjon  

Se også: Trolig steng ved Otta til midten av april

Otta bru er 103 meter lang og består av tre bruspenn.Foto: Njål Svingheim
Otta bru er 103 meter lang og består av tre bruspenn.

Fakta: Bru over Otta

  • Lengde: 103 meter
  • Bygget i stål
  • Tre bruspenn
  • Opprinnelig bru åpnet i 1886
  • Ny overbygning i 1948
  • Beliggenhet: 400 meter sør for Otta stasjon