Jernbanedirektoratet Utredninger Lokaltog i Trondheim

Lokaltog i Trondheim

Jernbanedirektoratet har vurdert om et lokaltogtilbud i Trondheimsområdet vil bidra til å oppnå målene for byvekstavtalen og målene i Nasjonal transportplan 2025–2036. Vi anbefaler ikke å utvikle et lokaltogtilbud på planlagt infrastruktur og med planlagt tilbudsutvikling. Konklusjonen er at det vil være mer å hente for samfunnet ved å utvikle togtilbudet på Trønderbanen. 

Foto: Njål Svingheim

Om utredningen

  • Hensikten med utredningen er å vurdere om et lokaltogtilbud vil bidra til å oppnå målene for byvekstavtalen og målene i Nasjonal transportplan.
  • Jernbanedirektoratet er part i byvekstavtalen, og har utarbeidet utredningen.
  • Utredningen beskriver gjennomført arbeid og Jernbanedirektoratets anbefaling.
  • Utredningen ble levert byvekstavtalen november 2024.

Det er inngått en byvekstavtale (Miljøpakken) med staten for Trondheimsområdet for perioden 2023–2029. Avtalen skal bidra til å oppnå nullvekstmålet: at antall reiser med personbil ikke skal øke selv om byen blir større. Det må følgelig legges til rette for mer gange, sykkel og kollektivtransport i området. Det er enighet
mellom partene om å vurdere potensialet for å utvikle togtilbudet i sentrumsområdene, blant annet ved å vurdere bruk av Stavne–Leangenbanen (som skal elektrifiseres).

Hensikten med arbeidet er å vurdere om et lokaltogtilbud vil bidra til å oppnå målene for byvekstavtalen og målene i Nasjonal transportplan 2025–2036. Jernbanedirektoratet er som part i byvekstavtalen ansvarlig for gjennomføring. Denne rapporten beskriver gjennomført arbeid og Jernbanedirektoratets anbefaling.

Lokaltogtilbudet skal kunne utvikles på planlagt infrastruktur og med planlagt tilbudsutvikling, uten å gi store negative virkninger for øvrig togtilbud. Vi har identifisert fire hovedkonsepter og to optimaliserte
varianter for et slikt lokaltogtilbud.

Jernbanedirektoratets anbefaling

Lokaltogkonseptene gir imidlertid kun et lite positivt bidrag til mål i byvekstavtalen, negativt bidrag til mål om mer for pengene og lite negativt bidrag til mål om enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for næringslivet i NTP 2025–2036.

De negative virkningene av lokaltogkonseptene er større enn de positive virkningene. Forventet etterspørsel for et slikt lokaltogtilbud er lav og kostnadene for det offentlige er høye. Med lokaltoglinjen blir
kapasiteten på planlagt infrastruktur høyt utnyttet, og dette gir dårligere driftsstabilitet for det totale togtilbudet.

Jernbanedirektoratet anbefaler derfor at det ikke utvikles et lokaltogtilbud på planlagt infrastruktur og med planlagt tilbudsutvikling. Videreutvikling av regiontogtilbudet antas å ha større potensiale for å overføre reiser fra bil til tog. Videre arbeid med togtilbudet i Trøndelag bør derfor heller omfatte videreutvikling av
regiontogtilbudet.

Last ned rapport og delrapporter