Gjennomføringsplan for realisering av NTP 2025–2036
Digital satsing
Jernbane- og kollektivsektoren satser på digitalisering for å få en enklere og mer sømløs reisehverdag.
Dette er en digital og forkortet versjon av kapittel 4 i gjennomføringsplanen. For å lese hele kapittelet kan du laste ned en mer utfyllende PDF.
Dette innebærer økt og bedre bruk av data for de reisende, men også for å styre bedre trafikken og for å utnytte bedre kapasiteten i trafikken.
Aktiviteter og status
Entur har ansvaret for å utvikle den felles nasjonale salgs- og billetteringsplattformen, medregnet salg av enkeltbilletter i appen og gjennomgående billett Oslo–København. Jernbanedirektoratet arbeider med et oppdrag om samhandlingsmodell, finansiering og juridisk arbeid for videre utvikling av digitale tjenester på tvers av mobilitet.
Jernbanedirektoratet har utviklet en reiseaktivitetsmodell (Fram) som samler informasjon fra togoperatørene om togavganger der passasjertall, avgangstider og kjøretøydata er presentert fra region- og lokaltogtilbud. Direktoratet gjennomfører også målrettede analyser av region- og lokaltogtilbudet som er grunnlag for den strategiske planleggingen av tilbudsforbedringen. Det er ventet at et utbedret datagrunnlag kan ha positiv effekt for driftsstabiliteten, ved at operativ drift og vedlikehold gjøres mer effektivt.
Jernbanedirektoratet vurderer en sammenslåing av tre store, digitale prosjekter: nytt signalanlegg (ERTMS), innføring av ny togradio (FRMCS) og bedre nettdekning for de reisende. Vi skal sende en rapport med en anbefaling om hvordan en slik sammenslåing kan se ut til Samferdselsdepartementet i april 2025.