Gjennomføringsplan for realisering av NTP 2025–2036

Vedlikehold og fornyelse

Det er viktig å sikre jernbanens rolle i transportsystemet og at vi tar vare på de kundene som bruker toget. Hele jernbanesektoren jobber sammen for å bedre driftsstabiliteten på jernbanen. Vedlikehold og en satsing på fornyelse av både infrastruktur og kjøretøy er nødvendig for å oppnå dette.

Dette er en digital og forkortet versjon av kapittel 2 i gjennomføringsplanen. For å lese hele kapittelet kan du laste ned en mer utfyllende PDF.

Mål for driftsstabilitet

Effektiv drift og vedlikehold og en satsing på fornyelse av både infrastruktur og kjøretøy bidrar til målene om høyere driftsstabilitet, med færre innstillinger og forsinkelser, og bedre punktlighet. Tabellen under viser måltall for driftsstabilitet ved utgangen av planperioden. Den viser også mål for hele jernbanesystemet sett under ett.

ParameterMål i NTP-periodenMål på lengre sikt
Oppetid i prosent99,199,3
Regularitet i prosent97,798,0
Punktlighet alle persontog i prosent90,090,0
Tabellen viser måltall for driftstabilitet på jernbanen. Oppetid er andelen person- og godstog som kjøres uten forsinkelser, utledet på bakgrunn av planlagte togtimer og forsinkelsestimer. Punktlighet er andel tog som ankommer endestasjon i tide. Regularitet er andel persontog som blir kjørt som planlagt i ruteplanene, og er et uttrykk for andel innstilte tog.

En forutsetning for valg av transportmiddel og høy kundetilfredshet er at toget kommer og går til avtalt tid. For at toget skal være konkurransedyktig, er det derfor avgjørende at både de oppståtte og de planlagte avvikene blir færre, og at informasjonen ved avvik generelt blir bedre.

For å oppnå god kundeopplevelse ved avvik, må de reisende føle seg ivaretatt gjennom

  • god og riktig informasjon
  • god håndtering av avviket
  • alternativ transport når det kreves

Det er flere aktører som har et ansvar for å oppnå god kundeopplevelse. Derfor er det også en forutsetning at aktørene i jernbanesektoren samarbeider godt, at de har en felles forståelse av utfordringene, og et felles ønske om å levere et godt tilbud til de reisende. Les mer om arbeidet for å bedre driftsstabiliteten og kundeopplevelsen ved avvik.

Mindre investeringer og bidrag til måloppnåelse

Mindre investeringer er enkelttiltak som ikke er knyttet opp i en konkret effektpakke, men som bygger opp under øvrige satsinger på fornyelse og tilbudsforbedringer, eller som gir gode effekter i seg selv, eksempelvis for sikkerhet, universell utforming eller klimatilpassing.

I utgangspunktet er mindre investeringer definert som tiltak under terskelverdien for investeringsbeslutning; 1 milliard. kroner. Mindre investeringstiltak er per i dag gruppert i fem områder. De forskjellige områdene bidrar til forskjellige mål. Det opprettes et nytt område som skal bidra til bedre driftsstabilitet.

De fem områdene

Sikkerhet og miljø

Bidrar til nullvisjon for antall drepte og hardt skadde.
 
I et samfunnssikkerhets- og beredskapsperspektiv bidrar området til sikring av kritisk infrastruktur og klimatilpasning.

Gods på bane

Bidrar til målet om økt konkurranseevne for næringslivet og tilrettelegging for en grønnere godstransport.
 
I et samfunnssikkerhets- og beredskapsperspektiv bidrar området til sikring av kritisk infrastruktur.

Videre utvikling av ERTMS

Bidrar til målet om økt driftsstabilitet og effektiv bruk av ny teknologi.

Stasjoner og knutepunkt

Bidrar til universell utforming, bedre tilgjengelighet og mer sømløs reiseopplevelser.
 
Gjennom knutepunktutvikling bidrar området til nullvekstmålet.

Sikker kjøreveis IKT

Bidrar til målet om effektiv bruk av ny teknologi.
 
I et samfunnssikkerhets- og beredskapsperspektiv bidrar området til sikring mot digitale angrep.

Strakstiltak for bedre driftsstabilitet (nytt)

Bidrar til målet om økt driftsstabilitet.

Innsatsområder og planlagte aktiviteter i 2025