Nordlandsbanen: Kun dagtog inntil videre
-Vi har nå en så anstrengt situasjon med hensyn til togmateriell på Nordlandsbanen at vi bare kan kjøre dagtogene inntil videre, sier leder for trafikkplanlegging i SJ Norge, Stein-Christian Andersen. Første delmål er å få på plass igjen gjennomgående dagtog på hele strekningen, men foreløpig kjøres dagtoget bare sør for Mo i Rana med bussforbindelse til og fra Bodø.
-Bakgrunnen er stort vedlikeholdsbehov på de gamle Di4 lokomotivene og at vi mistet ett av dem i den tragiske rasulykken ved Finneidfjord i høst, sier Andersen. Etter nesten 45 år i drift må lokomotivene ofte inn til ettersyn, reparasjoner og lengre verkstedopphold. -Flere lok er nå inne for reparasjoner og nødvendig vedlikehold, så det er nå helt umulig å få trafikken med både nattog og dagtog til å gå opp, forklarer Andersen. -Dermed er vi nødt til å få inn flere lokomotiver før kan komme i gang igjen med nattoget.
-Vi er de første til å beklage dette og deler den frustrasjonen mange av våre kunder nå gir uttrykk for, sier Stein-Christian Andersen. Samtidig er vi også veldig glad for den store forståelsen vi likevel opplever fra våre kunder, sier han -Vi jobber tett med Jernbanedirektoratet og Norske tog for å finne en løsning på dette. Planen er å leie inn diesellokomotiver som både gjør det mulig å starte opp igjen med nattogene og som gjør at vi har en forutsigbar materiellsituasjon som sikrer stabil drift av både dag- og nattogene.
Må prioritere dagtogene
SJ Norge har valgt å prioritere dagtogene siden disse har størst trafikk, og det er en vurdering som støttes av Jernbanedirektoratet.-Dette er en svært beklagelig situasjon for våre reisende i nord. Vi har vurdert ulike alternativer og sammen med Jernbanedirektoratet har vi funnet frem til det vi mener er den beste løsningen i en krevende situasjon, sier kommunikasjonsdirektør i SJ Norge, Randi Ness.
-Vi er veldig opptatt av at alle våre kunder skal komme seg hjem til jul, så vi gjør vårt ytterste for å få det til, sier Randi Næss. Derfor har vi også valgt å sette på ekstra vogner på de dagtogene hvor det er nødvendig, slik at alle kommer seg hjem til jul, sier hun.
Nå er det så få lok tilgjengelig at samme lok må trekke både nord- og sørgående dagtog. Dermed må disse ha endepunkt i Mo i Rana, med bussforbindelse videre til og fra Bodø. -Vi håper at vi fra slutten av januar kan kjøre dagtogene hele veien til og fra Bodø igjen, sier Stein-Christian Andersen.
-Når kan nattogene komme i gang igjen?
-Det er det dessverre ikke mulig å gi noe klart svar på ennå, sier Stein-Christian Andersen. De lokomotivene som er aktuelle å leie inn må gjennomgå noen modifiseringer for å kunne brukes i persontog. Dette er Norske tog sitt ansvar. I tillegg må vi også gjennomføre opplæring av våre lokførere på den aktuelle loktypen. -Men det jeg kan si er at vi er like utålmodige som våre kunder, så vi gjør alt vi kan for å få til dette så fort som mulig og håper det kan være på plass i løpet av første halvår 2025.
SJ Norge vil komme med mer informasjon om dette så snart det blir klart hvordan dette løses.
Det er også vurdert å kjøre buss for tog til erstatning for nattogene, men vurderingene tilsier at dette ikke er noen god løsning.
Regiontogene ikke berørt
Selv om de gjennomgående fjerntogene på Nordlandsbanen for tiden er hardt rammet av mangelen på lokomotiver, så kjøres regiontrafikken som normalt. Det betyr at både Saltenpendelen mellom Bodø, Fauske og Rognan og regiontogene mellom Bodø og Mosjøen og mellom Mo i Rana og Trondheim kjøres som vanlig.