Jernbanedirektoratet Utredninger Tiltak for en mer driftsstabil jernbane
Hovedtavle Oslo S

Tiltak for en mer driftsstabil jernbane

Hele jernbanesektoren arbeider kontinuerlig med en rekke tiltak for å forbedre driftsstabiliteten og kundeopplevelsene ved avvik. Jernbanedirektoratet har sammen med aktørene i sektoren vurdert alle vesentlige tiltak og forventede effekter av disse, samt identifisert nye tiltak som vil gi et mer pålitelig togtilbud, og samlet disse i en rapport.

Foto: Njål Svingheim

Om rapporten

  • Driftsstabiliteten i jernbanenettet har hatt en negativ utvikling siden pandemien. 2024 har vært spesielt utfordrende og kan ende med den laveste punktligheten for persontog siden 2012.
  • Årsakene til lav driftsstabilitet og kundeopplevelse ved avvik er sammensatte og komplekse, og ansvaret for å løse utfordringene er fordelt på flere aktører.
  • Jernbanedirektoratet har gjennom programmet for driftsstabilitet og kundeopplevelser ved avvik, samlet aktørene i jernbanesektoren og etablert prosesser, arenaer og metodikk som sikrer en samlet og koordinert innsats for å bedre driftsstabiliteten og kundenes opplevelse når togene ikke går som planlagt.
  • Rapporten leverer en rekke tiltak for å bedre punktligheten og stabiliteten i togtrafikken.
  • Rapporten ble levert Samferdselsdepartementet desember 2024.

I første del av rapporten beskriver Jernbanedirektoratet både forutsetningene til høy driftsstabilitet og årsakene til lav driftsstabilitet. Forsinkelser og innstillinger får en årsakskode når de oppstår, for eksempel feil på kjøretøy eller sikrings- og signalfeil. Tiltakene er strukturert etter hvilken årsakskoder de påvirker, hvem som har ansvar for tiltaket og når vi kan forvente effekt.

Vi har lagt vekt på tiltak som kan gi effekt på kort sikt. Tiltakene spenner fra enkle lokale forbedringer til omfattende strategiske initiativer. Målet er å øke punktligheten og å redusere antall innstilte tog. Tiltakene er også vist med forventet tidshorisont for effekt, fra umiddelbare til langsiktige løsninger.

I andre del av rapporten beskriver vi tiltakene som har vært en del av tiltaksplanen for bedre driftsstabilitet og kundeopplevelser ved avvik siden 2022. Tiltaksplanene er en del av programmet for bedre driftsstabilitet og kundeopplevelser ved avvik, som ble etablert 1. januar 2023 på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Jernbanedirektoratet har utarbeidet og fulgt opp tiltaksplaner for bedre driftsstabilitet og avvikshåndtering i samarbeid med Bane NOR og øvrige aktører i jernbanesektoren.

Vi har også vurdert aktuelle tiltak for stoppende feil ved godstog. Rapporten inneholder videre en oversikt over pågående tiltak for gods og effekten av disse. Vi har utarbeidet en liste over aktuelle kompenserende tiltak for reisende og godstransporten ved avvik som skyldes sporbrudd. Vi har også sett på hvordan punktligheten bør synliggjøres for kundene.

Last ned rapport med vedlegg