Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) for samfunnssikkerhet på jernbanen
Kartleggingen viser roller og ansvar for samfunnssikkerhet og beredskap mellom de ulike aktørene i jernbanesektoren.
Fakta om kartleggingen
- PriceWaterhouseCoopers AS (PwC) og Safetec AS har på oppdrag fra Jernbanedirektoratet gjennomført kartleggingen.
- Jernbanedirektoratet har et overordnet ansvar for samfunnssikkerhet i sektoren. Analysen ser på hvordan organisering og grensesnitt påvirker sektorens evne til å håndtere scenarioer knyttet til samfunnssikkerhet.
- Oppdraget ble gjennomført fra medio september til medio desember 2023.
- Kartleggingen ble levert desember 2023. Sektoren foretar i løpet av desember 2024 en felles gjennomgang av status på oppfølgingen av kartleggingen.
Oppdraget har hatt som formål å kartlegge hvordan organiseringen og grensesnittet påvirker sektorens evne til å håndtere ulike scenarioer knyttet til samfunnssikkerhet. Dette inkluderer også å vurdere samhandlingen – og identifisere trusler, farer og sårbarheter i jernbanesektoren gjennom et utvalg av scenarioer. Scenarioene og vurderinger av konsekvenser for samfunnet ble gjennomgått og utarbeidet basert på metodikk fra DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap).
Prosjektet har fokusert på to kapabiliteter som har betydning for samfunnssikkerhet. Den ene er fremkommelighet som er evnen til opprettholdelse av transportfunksjoner uten å bli hindret av nedetid, svikt av infrastruktur eller understøttende systemer. Den andre er transportevne som er evnen til å utføre transport som er nødvendig for å ivareta kritiske samfunnsfunksjoner og det grunnleggende behovet til befolkningen.
Gjennom undersøkelsene ble det identifisert mangelfull ivaretakelse av beredskap, i betydningen forberedt evne, knyttet til samfunnets behov for å opprettholde transportfunksjonen som jernbanen representerer, spesielt for godstransport.
Hovedanbefalingen i denne rapporten er å se nærmere på hvordan de ulike aktørene kan bidra til å ivareta en transportfunksjon når hendelser potensielt kan stanse jernbanen over lengre tid. Videre anbefales det å se nærmere på det tverrfaglige arbeidet i sektoren.