Togmateriellet fjernet etter rasulykken
5. november ble lokomotivet løftet ut fra stedet der det havnet etter at nordgående dagtog på Nordlandsbanen kjørte inn i et steinras 24. oktober. Dermed er alt materiell fra togsettet fjernet. Lokomotivføreren mistet livet i den tragiske ulykken.
Ulykken skjedde da nordgående dagtog kjørte inn i et steinras ved Finneidfjord et stykke nord for Bjerka stasjon. Ulykken, raset og rasfare på stedet har gjort at både Nordlandsbanen og E6 ble stengt i lengre tid. Arbeidet på stedet har tidvis måttet innstilles på grunn av vanskelige værforhold og rasfare.
Sikring og opprydding
Bane NOR opplyser at en større fjellblokk er fjernet og at fjellsiden nå er sikret. Det var lokomotivet og to av vognene som havnet nede i fjellskråningen mot E6. De bakre vognene ble trukket til Bjerka stasjon, mens resten av togmateriellet måtte løftes ut med store kraner. Dette arbeidet ble fullført tirsdag 5. november.
E6 ble åpnet forbi skadestedet onsdag 6. november, men Bane NOR trenger fortsatt tid før jernbanen kan åpnes igjen. På stedet må både selve sporet ryddes og repareres, i tillegg til at permanent rassikring må fullføres. Det er derfor ikke klart når Nordlandsbanen kan åpnes. Bane NOR varsler en ny oppdatering om dette mandag 11. november.
– Ulykken som skjedde på Nordlandsbanen torsdag 24.oktober er svært trist og berører oss alle, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Trafikkavviklingen
SJ Norge kjører fjerntogene sørfra til og fra Mosjøen, men det kjøres ikke nattog. Nord for Mo i Rana kjøres det buss for tog til Lønsdal og tog videre derfra. Når E6 åpner kjøres buss for tog mellom Mosjøen og Lønsdal, opplyser SJ. Godstrafikken går med tog sør for Mosjøen og nord for Mo i Rana, mens det kjøres på veg mellom Mosjøen og Mo.