To nye byvekstavtaler signert: Kristiansandsregionen og Nedre Glomma
I forrige uke signerte samferdselsminister John Ivar Nygård to byvekstavtaler sammen med ordførere og fylkesordførere i Kristiansregionen og Nedre Glomma.
– Disse avtalene markerer starten på et langsiktig samarbeid for attraktiv og grønn utvikling av byområdene med god mobilitet for alle, sier Nygård i en pressemelding på regjeringen.no.
Byvekstavtalene er et samarbeid mellom stat, fylkeskommune og kommuner for å bidra til å realisere nullvekstmålet. Det overordnede målet for byvekstavtalene er at klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange.
Jernbanedirektoratet er part i begge avtalene, og vi har lagt vekt på togets rolle i transporttilbudet og på kollektivtransporten som helhet.
– Vi gleder oss nå til å starte det spennende arbeidet med å bidra til å lage handlingsplaner, og til å følge opp prosjektene og aktivitetene som er prioritert i avtalene, forteller Sefrid Jakobsen, som har deltatt fra Jernbanedirektoratet.
Nedre Glomma
Til byvekstavtalen for Nedre Glomma har regjeringen foreslått 181 millioner 2025-kroner i statsbudsjettet. Byvekstavtalen går over 10 år. Staten skal bidra med totalt 1,7 milliarder kroner som skal finansiere en økt satsing på kollektivtransport, sykling og gange. Byvekstavtalen ble signert 9. oktober 2024 mellom staten, Østfold fylkeskommune og kommunene Sarpsborg og Fredrikstad.
Kristiansandsregionen
Regjeringen har foreslått 223 millioner 2025-kroner til byvekstavtalen for Kristiansandsregionen i budsjettet som nettopp ble lagt fram. Avtalen går over 10 år. Staten skal bidra med totalt 2,1 milliarder kroner. Dette skal finansiere en økt satsing på kollektivtransport, sykling og gange. Byvekstavtalen ble signert 8. oktober 2024 mellom staten, Agder fylkeskommune og kommunene Kristiansand, Vennesla, Lillesand, Birkenes og Iveland.