Jernbanedirektoratet Utredninger Energieffektivitet i transportsektoren: jernbanens rolle
Godstog og persontog på Kongsvingerbanen

Energieffektivitet i transportsektoren: jernbanens rolle

Utredningen «Energieffektivitet i transportsektoren – Jernbanens rolle i 2023» gir et kunnskapsgrunnlag om energieffektivitet i norsk transportsektor og ulike strategier for å nå nullutslipp fra transportsektoren. I tillegg gir rapporten innsikt i sentrale drivere og forutsetninger i arbeidet for en energieffektiv transportsektor på nasjonalt nivå.

Foto: Øystein Grue

Om utredningen

  • Utredningen er utarbeidet av WSP Norge på oppdrag fra Jernbanedirektoratet.
  • Arbeidet omfattet beregninger av dagens og fremtidens energieffektivitet frem mot 2030, 2050 og 2060 for både gods- og persontransport, sett fra både «Tank-to-Wheel» og «Well-to-Wheel» perspektiver.
  • Det ble også gjennomført scenarioanalyser for kraftbehov i transportsektoren basert på energieffektivisering i ulike transportformer, som følge av innfasing av elbiler og nye teknologier som hydrogen, ammoniakk og metanol.
  • En viktig del av utredningen var å beskrive hvordan resultatene, og energieffektivitet generelt, påvirker nasjonale klima- og miljømål, samt jernbanens fremtidige rolle.
  • Utredningen ble ferdigstilt juni 2024.

Utredningen «Energieffektivitet i transportsektoren – Jernbanens rolle i 2023» har følgende mål:

  • øke kunnskapen om energieffektivitet i transportsektoren både for både gods og persontransport, både per i dag og fremover
  • analysere scenarioer for kraftbehov i transportsektor basert på energieffektivitet i ulike transportformer for eksempel med innfasing av elbiler, og nye teknologier (for eksempel hydrogen, ammoniakk, metanol)
  • beskrive hvordan resultatene, og dermed også energieffektivitet, har betydning for nasjonale klima- og miljømål
  • utvikle kunnskap om jernbanens rolle i bidrag til nasjonale klima- og miljømål ved energieffektivitet i transportsektoren

Funn fra utredningen

  • Jernbane med elkraft er det mest energieffektive av transportmidlene.
  • Konkurransekraften på energipriser er mindre aktuelt innenfor persontransporten.
  • Rask elektrifisering av transportsektoren kombinert med nye utslippsfrie energibærere øker kraftbehovet betydelig, men økt elektrifisering reduserer det totale energiforbruket i transportsektoren.
  • Konsekvensene av lite ny tilgang på kraft og høyere kraftpriser vil ha flere negative sider for transportsektoren

I et transportsystem med kraftig overgang til nullutslippsløsninger, vil jernbanen være den mest ressurseffektive transportformen. Ved knapphet på kraft vil det være mest hensiktsmessig å satse på jernbane som den mest energieffektive transportformen, da dette kan frigjøre kraft til andre formål enn transport. Samtidig bør jernbanens rolle sees i sammenheng med konkurransekraften, kraftbehovet, og målsetninger om klimagassreduksjoner. Timingen på nye investeringer vil være avgjørende for jernbanens rolle i det framtidige transportsystemet.

Last ned utredning