Jernbanedirektoratet Nyheter Turister og passasjerer i nord er mest fornøyd

Turister og passasjerer i nord er mest fornøyd

De mest fornøyde togpassasjerene er på fritidsreise. Blant togselskapene er det SJ Norge, som kjører Dovrebanen og Nordlandsbanen, som har høyest kundetilfredshet, ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse.  

Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet på alle togstrekninger i Norge hvert kvartal. Den siste undersøkelsen, for perioden juni-august, viser at de fritidsreisende er mest fornøyd med togturen. Togselskapene ligger stabilt fra sist kvartal med en liten fremgang for Go-Ahead Norge og Vy Øst. Det er SJ Norge som kommer best ut i undersøkelsen totalt. 

– Gratulerer til SJ Norge med topplasseringen blant kundene. Jeg vil også gratulere Go-Ahead og Vy, som har en positiv utvikling. Hele jernbanesektoren er fokusert på å gi de som reiser med toget en bedre opplevelse, og det er veldig motiverende at flere kunder sier at de er fornøyde med reisen, sier jernbanedirektør Knut Sletta. 

En mann med sykkel venter på regiontoget fra Bodø til Mo i Rana på Valnesfjord holdeplassFoto: Anne Rognes
De mest fornøyde togpassasjerene er på fritidsreise. Blant togselskapene er det SJ Norge, som kjører Dovrebanen og Nordlandsbanen, som har høyest kundetilfredshet. Dette bildet er fra Valnesfjord stasjon på Nordlandsbanen.

Stabil utvikling 

De reisende gir togselskapene samlet 79 av 100 poeng på spørsmålene om hvor tilfredse de var med reisen i sin helhet. Dette er en liten oppgang på 1 poeng fra sist kvartal, men 1 poeng lavere enn samme periode i fjor. Det var 6341 respondenter i undersøkelsen, som ble gjennomført i juli og august. 

– Det er positivt å se at det er en liten bedring i resultatet. Undersøkelsen gjelder for sommermånedene der mange har ferie. Det er derfor gledelig å se resultatene for de som har valgt tog i forbindelse med fritidsreiser. Det er fortsatt utfordringer i stabiliteten på jernbanen og vi jobber derfor målrettet for å få en bedre driftsstabilitet og punktlighet i togtrafikken, slik at kundene får den forutsigbarheten de trenger, sier Sletta. 

Fornøyde med service og informasjon om bord  

På konkrete spørsmål er det personellet og informasjonen om bord på toget som får mest skryt av de reisende. De er minst fornøyde med informasjonen når det oppstår forsinkelser eller andre avvik. 

– I sommermånedene har det vært flere planlagte avvik i forbindelse med vedlikehold, spesielt på Østlandet. Dette er helt nødvendige arbeider for å sikre at infrastrukturen fungerer slik den skal, men krever at de reisende får god informasjon om hvordan reisen kan gjennomføres. Dette er noe vi jobber mye med i et samarbeid på tvers av aktørene i jernbanesektoren, avslutter jernbanedirektøren.

Rapport med resultater

Fakta om kundeundersøkelsen

  • Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse gjennomføres hvert kvartal.  
  • Undersøkelsen gjelder de togselskapene Jernbanedirektoratet har inngått trafikkavtale med, det vil si Vy Gruppen, SJ Norge og Go Ahead Nordic (Flytoget omfattes ikke av undersøkelsen).   
  • Undersøkelsen gjennomføres om bord på toget, hvor passasjerene får anledning til å svare på en rekke tilfredshetsrelaterte spørsmål.   

Spørsmål om undersøkelsen

Har du spørsmål om undersøkelsen? Ta kontakt med oss på presse@jernbanedirektoratet.no.